1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

از یو پی اس چه می‌دانید؟

شروع موضوع توسط حامد.ارومیه ‏25/12/10 در انجمن قطعات

  1. کاربر فعال

    تاریخ عضویت:
    ‏8/12/10
    ارسال ها:
    246
    تشکر شده:
    11
    امتیاز دستاورد:
    0
    حرفه:
    کافی نت
    قسمت اول
    تقریباً همه کسانی که با کامپیوتر کار می‌کنند اطلاعاتی ارزشمند و یا حداقل چند ساعت کار خود را بخاطر قطع برق از دست داده‌اند و به این علت یو پی اس را می‌شناسند. UPS در نظر عموم کاربران دستگاهی است که موجب می‌شود با قطع برق، کامپیوتر خاموش نشود. این مقاله به شما کمک می‌کند دانش خود در مورد یو پی اس را با دانش روز این فناوری هماهنگ کنید. سعی کنید به سوالات زیر اول خودتان پاسخ دهید و بعد پاسخ را بخوانید.

    یو پی اس مخفف چه کلماتی است و چرا به یو پی اس نیاز داریم؟


    یو پی اس مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply و به معنی منبع تغذیه بدون وقفه است. این دستگاه برق مورد نیاز برای استفاده دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر، ادوات پزشکی و تجهیزات امنیتی و... را مستقل از اینکه برق ورودی وجود داشته باشد یا خیر برای مدت محدودی تامین می‌کند. همچنین شرایط برق ورودی را از نظر سطح ولتاژ، تغییرات ولتاژ و جهش‌های ناگهانی بهبود می‌دهد. در صورتی که یو پی اس ما هوشمند باشد علاوه بر موارد فوق می‌تواند دستگاه‌های متصل به خود را در زمان مناسب و به طرز صحیح خاموش نماید. در مورد اهمیت استفاده از یو پی اس همین بس که آمار نشان می‌دهد بیشتر از 40 درصد مشکلات از بین رفتن اطلاعات، به مشکل قطع برق بر می‌گردد.

    یک یو پی اس بزرگ بهتر است یا چند یو پی اس کوچک؟


    قیمت یو پی اس ها نسبت به توان خروجی‌شان افزایش می یابد، برای مثال اگر توان خروجی دو برابر شود قیمت بیش از دو برابر افزایش می‌یابد. لذا اگر در یک شرکت یا سازمان تعدادی کامپیوتر وجود دارد و قصد این است که آنها را به یو پی اس مجهز کنیم، بهتر است یک یو پی اس کوچک در محل هر کامپیوتر نصب شود، همچنین با استفاده از تعدادی یو پی اس کوچک در صورت بروز مشکل، دامنه آن به یک کامپیوتر محدود می‌شود و کل شبکه ما دچار اختلال نمی‌گردد.
    این روش تا زمانی کارایی دارد که نیاز به یو پی اس با تکنولوژی خاصی نباشد. (تکنولوژی‌های مختلف در ادامه همین متن شرح داده می‌شود). اگر کاربرد خاصی نیاز به یو پی اس با تکنولوژی بالا را طلب کند، از آنجا که یو پی اس‌ها تکنولوژی بالا در توان‌های پایین معمول نیستند می‌توان مجددا به یک یو پی اس قوی مرکزی با تکنولوژی بالا فکر کرد.

    چند نوع یو پی اس وجود دارد و این انواع از نظر فناوری چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟


    یو پی اس‌ها از یکی از فناوری‌های زیر استفاده می‌کنند:
    1- آف لاین


    در این نوع یو پی اس مصرف کننده بصورت عادی از برق شهر استفاده می‌کند.و به محض قطع برق یو پی اس وارد مدار شده و عهده دار برق رسانی به مصرف کننده می‌شود.

    2- لاین اینتراکتیو (Line Interactive)

    مجهز به ترانس افزاینده و کاهنده جهت ثابت کردن ولتاژ برای دستگاه مصرف کننده، هنگام قطع برق ورودی، یو پی اس بدون وقفه‌ای برق مطلوب و مورد نیاز مصرف را تامین می‌نماید.

    در قسمت دوم در مورد یو پی اس‌های آن لاین و نحوه نگهداری از آنها صحبت خواهیم کرد.


    قسمت دوم


    در قسمت اول در مورد انواع UPS صحبت کردیم یک نوع دیگر، یو پی اس‌های آنلاین هستند که با آنها آشنا می‌شویم.

    دبل کانورژن (آن لاین)
    در این مدل دستگاه‌های مصرف کننده همیشه از برق ثابت و فیلتر شده خروجی یو پی اس بهره می‌برد، با کمک تکنولوژی آن لاین در اینگونه یو پی اس‌ها که از کیفیت و حساسیت بالایی برخوردارند می‌توانیم جهت دستگاه‌های فوق العاده حساس آزمایشگاهی، نظامی و... استفاده کنیم. طبق استاندارد، یک برد مجهز به میکروپروسسور فوق العاده حساس دائما ولتاژ و جریان ورودی را کنترل می‌کند.

    چه نکاتی در مورد نگهداری یو پی اس ها باید رعایت شود؟


    قسمت مهمی از یک دستگاه یو پی اس باطری آن است. باطری امکان ذخیره سازی توان الکتریکی مستقیم را از طریق یک فرآیند شیمیایی فراهم می کند. ساختار شیمیایی باطری‌ها موجب حساسیت آنها به حرارت است. گرم شدن باطری ظرفیت ذخیره سازی توان الکتریکی و همچنین عمر باطری را کم می‌کند. با افزایش حرارت محیطی که باطری در آن قرار دارد به ازای هر یک درجه افزایش حرارت عمر باطری 10 درصد کاهش می‌یابد. حرارت ایده آل برای باطری بین 22 تا 25 درجه است که حرارت ایده آل محیط‌های کاری هم هست. لذا نگهداری باطری در خارج از محیط کاری معمولاً توصیه نمی‌شود.

    یو پی اس تولید داخلی یا خارجی؟


    تصور عمومی بر این است که یو پی اس خارجی همیشه بهتر اما گرانتر است. امروزه بسیاری از تولید کنندگان داخلی یو پی اس با استفاده از فناوری روز این صنعت دستگاه‌هایی را عرضه می‌کنند که بعضا قسمت عمده تجهیزات آنها در خارج از ایران و بخصوص در چین تولید می‌شود. یو پی اس‌های ایرانی به‌علت استفاده از باطری‌های تازه‌تر معمولا مشکل کمتری با باطری دارند. اما لزوما ارزان‌تر نیستند.
    از طرف دیگر یو پی اس‌های خارجی نیز به علت تولید در مقیاس بسیار وسیع امروزه با قیمت بسیار مناسب در داخل کشور قابل تهیه هستند.

    چرا یو پی اس‌های جدید به مدت کمی برق می‌دهند؟


    تعریف اصلی استفاده از یو پی اس روشن نگه‌داشتن دستگاه‌های حساس بوده تا بتوان آنها را به نحو مطلوب و بدون از دست رفتن اطلاعات یا صدمه به دستگاه خاموش کرد. این تعریف با توجه به مشکلات قطع برق در کشورمان به تدریج عوض شده و یو پی اس تبدیل به دستگاهی برای تامین برق اضطراری به مدت چند ساعت شده است. در سال‌های اخیر با واردات و گسترش عرضه یو پی اس‌های خارجی در ایران مجددا طرز برخورد معمول جهانی با موضوع یو پی اس درایران نیز گسترش یافته است. راه حل ایده آل در این زمینه ترکیب یو پی اس و ژنراتور است. ژنراتور برق مداوم و طولانی مدت تولید می‌کند و یو پی اس شرایط نامناسب برق تولید را برای کار دستگاه‌ها مناسب کرده و تامین برق تا زمان راه اندازی و ایستا شدن ژنراتور را بعهده خواهد داشت.
     
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏8/12/19
    ارسال ها:
    2
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    زن
    انواع به این ترتیبه نه اون که شما نوشتین
    1- یو پی اس آنلاین
    2- یو پی اس آفلاین
    3- لاین اینتراکتیو
     
  3. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏3/5/21
    ارسال ها:
    28
    تشکر شده:
    10
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    یکی از کاربردهایی که یو پی اس ها در زندگی روزمره دارند، در استفاده از دوربین های مدار بسته برای اماکن مختلف هست.
    اگر از دوربین مدار بسته برای خانه و مغازه خودتون استفاده می کنید، بسیار مهم هست که منبع تغذیه دوربینتون رو به یک دستگاه برق اضطراری یو وی اس متصل کنید تا در زمانی که از اماکن مهم خودتون دور هستید یا زمان هایی که ممکنه در اون اماکن برق وجود نداشته باشه، اختلالی در عملکرد دوربین مدار بستتون به وجود نیاد.
    زمانی که دوربین مدار بسته به یک دستگاه ups متصل باشه، دیگه استرس رفتن برق رو نخواهید داشت و خیلی راحت می تونید امنیت اماکن خودتون رو تضمین کنید البته با رعایت نکات امنیتی دیگر!!!!!!!!!
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏14/6/21
  4. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏13/9/21
    ارسال ها:
    4
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    یو پی اس | باتری یو پی ا س | استابلایزر
    توپولوژی های اصلی یو پی اس :
    یو پی اس آنلاین، یو پی اس لاین اینتراکتیو و و یو پی اس آفلاین هست که در عکس زیر از سایت یو پی اس کاران میزان محافظت از مصرف کننده ها را میتونید مشاهده کنید که بیشترین درجه محافظت را یو پی اس آنلاین می دهد




    [​IMG]
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏28/9/21
  5. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏30/12/21
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    من یو پی اس رو برای شرکتم خریدم و دیگه اون دردسر های قبلی رو نداشتم مخصوصا تابستون که همش برق میرفت و به مشکل می خوردیم. همون موقع بود که دستگاه برق اضطراری و خریدم و خیلی راضیم. خریدش رو حتما پیشنهاد می کنم
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏30/12/21
    بازدید اینستاگرام از این پست تشکر کرده است.
  6. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏25/6/22
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    حرفه:
    برق و صنعت
    یو پی اس چیست؟ / Uninterruptible Power Supply یا به عبارت مختصر یو پی اس (UPS) ، به معنای منبع تغذیه بدون وقفه است. UPS یک منبع تغذیه الکترونیکی است که کارعمده آن ، تامین توان مورد نیاز بار مصرفی بدون وقفه می باشد.به عبارت دیگر UPS به عنوان منبع توان بدون وقفه با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری ، برق مورد نیاز تجهیزات مصرف کننده را تامین می نماید. سیستم یو پی اس بین برق شهری و دستگاه مصرف کننده قرار میگیرد که اضافه بر تنظیم برق شبکه و تثبیت آن مانع از نفوذ نویز و اختلالات شبکه به تجهیزات حساس مصرف کننده می شود .