1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

آموزش php

شروع موضوع توسط minaaa ‏11/11/11 در انجمن PHP

  1. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    آموزش PHP (مقدمه)

    دنیای عجیبی است که تکنولوژی های مربوط به آن تار جهان گستر "World Wide Web" اغلب بدون پشتیبانی کافی عرضه می شوند و کاربران این تکنولوژی همه روزه با واژگـان جدیدی بر خورد میکنند که باعث سر در گمی آنها می شوند. برای نمونه می توان به رشد نرم افزارهای open source اشاره کرد که عبارتند از:


    برنامه های که بتوان آنها را گسترش داد و یا تغییراتی در ساختار آنها ایجاد کرد
    متداول ترین این برنامه ها سیستم عامل Unix و به طور خاص Linux می باشد. این برنامه ها با وجود ثبات و پایداری، دارای یک مشکل بزرگ است و آن دشوار بودن آموختن این برنامه ها می باشد. کمبود راهنماهایی که به زبان ساده این برنامه ها را به مبتدیان آموزش دهد باعث شده است که این دسته از نرم افزار ها از جایگاه واقعی خود دور نگاه داشته شوند. PHP یکی از زبانهای اسکریپتی open source است و ابزار مفیدی می باشد که تا کنون علی رغم سادگی استفاده از آن هنوز به صورت شایسته ای از آن استقبال نشده است. امید به خدا در طی این دروس ما شما را با این زبان اسکریپتی ساده و کارآمد آشنا خواهم کرد​
     
    2 نفر از این پست تشکر کرده اند.
  2. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : آموزش php

    [h=2]آموزش php شماره (1)[/h]
    PHP چیست ؟
    PHP سال 1994 توسط Rasmus Lerdorf ایجاد شد و مخفف واژگان Personal Home Pages به حساب می آید. با گسترش قابلیت ها و موارد استفاده این زبان PHP در معنای Hypertext Preprocessor به کار گرفته شد. عبارت پیش پردازشگر (Preprocessor) بدین معنی است که PHP اطلاعات را قبل از تبدیل به زبان Html پردازش می کند.

    سمت سرویس دهنده بودن PHP بدین معناست که تمام پردازشهای این زبان بر روی سرویس دهنده (Server) انجام می گیرد. یک سرویس دهنده در حقیقت یک کامپیوتر مخصوص می باشد که صفحات وب در آنجا نگهداری می شوند و از آنجا به مرورگر وب کاربران منتقل می شوند.
    چگونگی ادامه این روند را در درس های آتی توضیح داده خواهد شد.
    منظور از Cross-Platform بودن این زبان این است که بروی هر سیستم و با هر سیستم عاملی از قبیل : Unix, Windows NT, Macintosh, Os/2 اجرا میشوند. توجه کنید که منظور از سیستم عامل، سیستم عامل هایی می باشند که بر روی سرویس دهنده نصب می شوند. PHP نه تنها قابلیت اجرا بر روی هر سیستم عاملی را دارا می باشد بلکه برای منتقل کردن برنامه های آن از یک سیستم عامل به سیستم عامل دیگر احتیاج بــه تغییرات اندکی خواهید داشت و حتی در بعضی از موارد بدون احتیاج به هیچ تغییری می توانید یک برنامه به زبان php را از یک سیستم عامل به سیستم عامل دیگر منتقل کنید.
    منظور از Html embeded بودن PHP این است که دستورات این زبان در بین کدهای html قرار می گیرند. بنابراین برنامه نویسی به زبان PHP کمی پیچیده تر از برنامه نویسی به زبان Html به حساب می آید.
    PHP بر خلاف زبانهای برنامه نویسی (Programming Languages) یک زبان اسکریپتی (Scripting Language) می باشد به عبارت دیگر دستورات PHP بعد از رخداد یک رویداد (Event) اجرا می شوند. این رویدادها می توانند شامل ارسال یک فرم رفتن به یک URL مشخص و یا مواد دیگر باشند متداولترین زبان اسکریپتی زبان Java Script می باشد که معمولا برای پاسخ به رویدادهای کاربر در مرورگر وب بــه کار می رود تفاوت عمده Java Script با PHP در این است که Java Script یک تکنولوژی سمت سرویس گیرنده (Client-side) می باشد.
    زبان هایی مانند Java Script یا PHP تفسیر شونده (Interpreted) نامیده می شوند. به عبــارت دیگر برای اجرا به یک مفسر مانند مرورگر وب احتیاج دارند. اما زبانهای برنامه نویسی مانند C یا Java بعد از ترجمه به زبان ماشین (Compile) به خودی خود قابل اجرا می باشند.
    جدیدترین نسخه PHP نسخه 4 این زبان اسکریپتی می باشد و کلیه فایل ها و کدهایی که توی این وبلاگ ارائه میشه تحت این نسخه کار میکنند. اما یک مشکل هست که اکثر سرویس دهنده ها از نسخه 3 استفاده میکنند. تفاوت این دو نسخه PHP بسیار اندک هست و تغییرات مهم عموما در مسیر اصلاح عملکرد این زبان صورت گرفته شده است.
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  3. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : آموزش php

    PHP چگونه کار میکند ؟
    خوب از حالا به بعد یکم بحث را تخصصی تر کنیم ! در ادامــــــه می خواهیم در مورد این صحبت کنیم که : PHP چگونه کار می کند؟ و ما چطوری می توانیم برنامه های PHP رو اجرا کنیم و به چیزهای احتیاج داریم؟
    همان طور که میدانید PHP یک زبان سمت سرویس گیرنده است! و این بدان معنی است که کدهای نوشته شده به این زبان در کامپیوتر میزبان (Host) صفحــــــات وب قرار می گیرد. ISP (Internet Servise Provider) شما در خواست (Request) شمـــــــــــا را به سرویس دهنده ای که اطلاعت این سایت را نگهداری می کند ارسال می کند. در این هنگام سرویس دهنده بعد از خواندن کدهای PHP آنهــــا را پردازش می کند . برای مثال در این مورد PHP به سرویس دهنده فرمان می دهد که اطلاعــــات یک صفحه وب را به صورت برچسبهای HTML به مرورگر شما منتقل کند بنابراین PHP یک صفحه HTML را تولید می کند. این حالت با هنگامی که صفحه ار ابتدا با کدهـــای HTML طراحی شده باشد تفاوت دارد در حالت دوم تنها یک درخواست به سرویس دهنده ارســــال می شود و سرویس دهنده نیز اطلات HTML موجود را به مرورگر کــــــــــــاربر منتقل می کند بنابراین برای مرورگر کاربر تفـاوتی بین home.html و home.php وجود ندارد اما تفاوت عمده ای بین این دو حالت وجود دارد و آن این است که در حــــــــــالت اول صفحه بصورت دینامیک توسط سرویس دهنده تولید شده است ولی در حـــالت دوم به صورت بدین صورت نیست و ممکن است برای مثال تفاوتی بین اینکه کــــاربر قبلا این صفحه را بازدید کرده یا برای بار اول است که بازدید می کند وجود داشته باشد. پس هر آنچه PHP انجام می دهد در همان سمت سرویس دهنده انجام می دهد و سپس اطلاعات مناسب را به سرویس گیرنده منتقل می کند. مهمترین نیــــاز برای کار با PHP دسترسی به سرویس دهنده ای می باشد که PHP را پشتیبانی کند.
    قبلا گفتم که PHP یک زبان سمت سرویس دهنده می باشد.
    برای مطمئن شدن در این مورد که آیا سرویس دهنده شمــــــــــــا از PHP استفــاده می کند یا نه می توانید گوشی تلفن رو بردارید شماره آنها رو بگیرید و از ایشــــــان سئوال کنید :))
    در ادامه در مورد اینکه چطوری می توانید سیستم خودتان را به یک سرویس دهنده تبدیل کنید و چطوری می توانید سرویس دهنده ای را که خودتـان راه انداخته اید به PHP مجهز کنید توضیح خواهم داد.
    برای اینکــــــــــه شما سیستم خودتان را به یک سرویس دهنده تبدیل کنید اول باید مطمئن شدید که آیا سیستم عاملی که از آن استفــاده می کنید قدرت این را دارد که به یک سرویس دهنده تبدیل شود یا نه؟ منظورم این است که آیا این نسخــه از سیستم عامل شما قابلیت تبدیل شدن به یک Web Server رو داراست یا نه ؟ تا جایی که من اطلاعات دارم سیستم عامل های که PHP می تواند روی آنهـــــا نصب گردد عبارتند از : Unix,Windows, Macintosh , Os/2 Linux
    البته بحث ما بیشتر پیرامون دو سیستم عاملخواهد بود: Linux و Windows .
    در درسهای بعدی منتظر این باشید که چگونه می توانید سیستم خودتـان را به یک Web Serve تبدیل کنید و چطـــــــــوری می توانید آن رو پیکر بندی کنید که از PHP پشتیبانی کند! پس با ما باشید....
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  4. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : آموزش php

    [h=2]آموزش php شماره (3)[/h]
    نصب و پیکر بندی (قسمت اول)
    چرا PHP ؟
    اولین چیزی که می خواهم در موردش توضیح دهم این است که به چه علتی ما از PHP استفـاده می کنیم؟ PHP در مقایسه با تکنولوژی های مشــابه سریعتر بهتر و آسانتر است. از جمله تکنولوژی هــای مشابه برای طراحی یک سایت وب می توان به این موارد اشاره کرد :
    اسکریپت های Common Gateway interface) CGI) که معمولا به زبان Perl نوشته می شوند و ASP .
    مزیتی که PHP در مقــــابل HTML دارد این است که HTML یک سیستم محدود به حساب می آید و توانایی ایجاد ارتباط متقابل با کاربر را ندارد. یک صفحه HTML ساده توانایی پاسخ به اعمال کاربر را ندارد اما با استفاده از PHP شما می توانید صفحاتی بر اساس سیستم عامل کاربر و یا تاریخ مشـاهده صفحه تنظیم کنید . همچنین PHP می تواند با فایل ها یا پایگاههــــــــای داده (DataBase) ارتباط بر قرار کند و بسیاری عملیات دیگر که HTML قادر به انجام به آنها نمی باشد.
    شاید یک سوال برای شما به وجود بیاد که چــــرا یک طراح وب بهتر است که از زبان PHP به جای زبانهــای مانند CGI و ASP و یا JSP برای طراحی سـایت دینــــــــامیک استفاده کند؟
    دلیل اول سرعت بیشتر PHP چه در برنامه نویسیو ایجاد برنامه هایی به این زبان و چه در اجرا می باشد . همچنین PHP برای یادگیری بسیار ساده می باشد و افــراد بدون نیاز به زمینه های قبلی در برنامه نویسی و تنهــــــــــــا با یادگیری دستورات و راهنماهایی که وجود دارد می توانند این زبان را یاد بگیرند.
    دومین دلیل این است که PHP به صورت اختصاصی تنها برای ایجاد صفحـــــــــــــــات دینامیک طراحی شده است. امـــا Perl و VbScript و یا Java اینگونه نیستند و به همین دلیل PHP سریعتر و ساده تر از تکنولوژی های جایگزین می باشد.

    نصب و پیکر بندی (قسمت اول)
    می خواهیم در مورد نصب و پیکر بندی php بر روی دو سیستم عــــامل linux و Windows توضیح بدم.
    اولین چیزی که باید بهش بپردازیم این است که ما از چه نوع سیستم عــــــــــاملی استفاده می کنیم یعنی سیستم عاملی که ما از استفاده می کنیم قــابلیت نصب php رو داره ؟ یا نه؟
    من تو درسهای قبلی این مسئله رو توضیح دادم و گفتم که php روی چــه سیستم عامل های کار می کنه و نصب میشه. حالا ما می خواهیم یاد بگیرییم که چطــوری می توانیم برنامه هایی که به زبان php می نویسیم رو اول رو سیستم خودمــــــون تست و اجرا کنیم و بعد اون رو منتقل کنیم به یک سیستم دیگه که احتمالا همـــون سرور است.
    اولین کاری که باید انجام بدیم اینکه از یک نرم افزاری استفاده کنیم که قـابلیت این رو داشته باشه که سیستم ما رو به یک وب سرور تبدیل کنه!
    اول روش اجرای php رو بــــــــــــروی Windows آموزش خواهم داد بعد از اون در مورد Linux هم صحبت می کنیم! برای اینکه بتونیم سیستم عامل ویندوز pc خودتون رو به یک وب سرور که بتونـــه php رو پشتیبانی کنه تبدیل کنید 3 راه وجود داره!

    " اگر شما با ویندوزی غیر از XP یا NT یـــا 2000 کار می کنید باید از راه اول استفاده کنید و اگر نه باید از راه دوم استفاده کنید راه سوم رو هم می شه بـــــــروی تمامی ویندوز ها استفاده کرد فقط یک نکته کـــــــه باید روی ویندوز نسخه های XP یا NT یا 2000 - IIS رو غیر فعال کنید که بتوانید استفاده کنید! "

    ابتدا راه دوم رو توضیح میدم که روش استاندارد استفـــــاده از php در windows می باشد. ما در این روش از IIS استفاده می کنیم. IIS مخفف (Internet Information Server) می باشد که با کمک آن می توان سرویس هایی از قبیل www و همچنین ftp که مربوط به دریافت فایل می شود و همچنین چندین سرویس دیگر را استفــاده کرد که البته خارج از بحث ما هست. IIS در حال حاضر در دو نسخه پرکاربرد 4 بــرای ویندوز NT و 5 برای ویندوز های XP و 2000 وجود دارد. حالا می خــواهیم روش نصب IIS رو توضیح بدم این روش نصب IIS در ویندوز های XP و NT و 2000 تقریبــــا به یک شکل می باشد و می تونید با یاد گرفتن یکی از اونها IIS رو در ویندوز هــای مختلف نصب کنید.

    برای نصب IIS ابتدا باید از منوی START گزینه Settings و در نهـــایت گزینه Control Panel را انتخاب کنید تا پنجره موسوم به کنتر پنل باز شود سپس از پنجـــــره کنترل پنل گزینه Add or Remove Programs را انتخاب کرده و آن را اجرا نمایید بعد از بــــاز شدن پنجره Add or Remove Programs از کلید های سمت چپ گـزینه Add/Remove Windows Components را انتخاب کرده و بعد از اندکی صبر پنجـــــــره Windows Components Wizard باز میشود بعد از باز شدن از کـــــادر Components گیزینه Internet Information Server(IIS) را چک دار کنید.

    توجه : چنان چه رنگ زمینه Chek Box گزینه فوق تیره بود بدین مفهوم است که زیر گروه های این گزینه غیر فعال می باشد و باید چک دار شوند برای چک دار کردن آنها باید بروی آن گزینه دوبار کلیک کرده و از پنجره ای که باز خواهد شد گزینه هایی کــه فعال نمی باشد فعال نمایید تا کلیه سرویس های یا زیرگروه های به طور کـــــــــامل انتخاب و نصب شود.

    بعد از انتخاب گزینه مورد نظر کلید Next را فشار داده تا به مرحله بعد نصب بروید. در این مرحله گزینه های مرحله قبل مورد پردازش قرار می گیرد و کلیه تغیرات اعمـــــال می شود . چنانچه شمـــا گزینه ای را حذف ( غیر فعال ) کرده باشید در این قسمت از سیستم پاک خواهد شد و چنانچه گزینه ای را فعال ( انتخاب ) کــــــرده باشید در این قسمت به سیستم اضافه خواهد شد.

    توجه: چنان چه گزینه ای را فعال کرده باشید در این مرحلــــــــــه احتیاج به CD نصب ویندوز مورد نظر خواهید داشت یا اگر فایل هــــــــــای نصبی ویندوز را بروی سیستم خودتون داشته باشید به اون احتیاج پیدا خواهید کرد چون باید فـــایل های مربوط به پیکربندی IIS را از CD و یا Hard Disck خوانده شود و بر روی سیستم شمـــــا کپی گردد.

    بعد از اتمام این مرحله ‚ نصب به مرحله پایانی خواهد رسید و در این قسمت شما باید دکمه Finish را فشار داده و بعد از اندکی صبر هم اکنون IIS بـــــر روی سیستم شما نصب می باشد و شما می توانید از آن استفاده کنید.

    خوب حالا بعد از نصب IIS شما باید IIS رو پیکربندی کنید که بتونید از اون استفـاده کنید. برای پیکر بندی IIS شما باید به Control Panel رفته و گـــزینه Administrative Tools را انتخاب کرده و از پنجره Administrative Tools گزینه Internet Information Server را انتخاب کرده و بعد از اجرای این برنامه گزینه های مربوط به پیکـــربندی IIS در پیش روی شماست و شما می توانید IIS خود را منطبق بر میل خود پیکـــربندی کنید. ( چون پیکربندی IIS خارج از بحث مـــاست پس از توضیح در مورد اون خوداری می کنم چناچه سئوالی در این مورد داشتید می تونید به من ایمیل بزنید )

    خوب حالا که نصب IIS رو یاد گرفتید و IIS بر روی سیستم شمـــــا نصب شده است باید آن را برای استفاده از PHP آماده کنیم. برای این کـــــــار احتیاج به نصب نرم افزار PHP را بر روی سیستم داریم که در ادامه روش نصب PHP رو یاد خواهم داد.



    بعد از دریافت نسخه مورد نظر شما باید مراحل زیر را برای نصب دنبال کنید. ابتدا بر روی فایل اجرایی PHP کلیک کرده و آن را اجرا نمایید(معمولا فایل اجرایی PHP با نـام php-4.3.0-installer می باشد)
    بعد از باز شدن پنجره php 4.3.0 installation بعد از کمی صبر پنجره Welcome بـــاز خواهد شد. سپس دکمه Next را فشار دهید تا به مرحله بعدی Wizard کنتـــــــــرل انتقال یابد.
    بعد از فشار دکمه Next پنجره License Agreement باز خواهد شد در این پنجره باید دکمه I Agree را انتخاب کنید تا موافقت نامه PHP مورد تایید شما قرار گیرد.
    بعد از تایید پنجره Installation Type را خواهید دید کــه دارای دو گزینه Standard و Advanced می باشد که شما گزینه Advanced را چک دار کنید (البته لازم به ذکــر است که در موقعی که شما گزینه Advanced را انتخاب می کنید تنظیمــــات پیکربندی بیشتری نسبت به گزینه استاندارد در اختیار دارید!)
    بعد از فشار دادن دکمه Next پنجـــــــره موسوم به Choose Destination Lovation را مشاهده خواهید کرد که در این پنجره می توانید مسیر نصب فــــایل های PHP را مشخص کنید.
    با فشار دادن دکمه Next پنجره Backup Replaced Files را مشاهـده خواهید کرد که شما در این پنجره می توانید محل قرار گیری فایل های Back up را مشخص کنید. همچنین می توانید به PHP بگویید آیا برای فایل های شما Back up تهیه کند یـــــــا خیر؟
    بعد از فشار دادن دکمه Next پنجره Choose Upload Temporary Directory نمــایش داده خواهد شد که در این اینجا محل قرار گیری فایلهای موقتی که برای اجرای برنامه های PHP به آن احتیاج دارد مشخص می شود.
    با فشار دکمه Next پنجره Choose Session Save Directory باز خواهد شد که شما می توانید محل ذخیره کردن متغییر های Session (در درسهای بعد توضیح خواهــم داد) را مشخص کنید.
    بعد از فشار دکمه Next پنجره Mail Configuration باز خواهد شد که شمــــــــــا باید تنظیمات مربوط به Smtp Server و ایمیل آدرس پیش فرض را وارد کنید (در صورتی که به این گزینه آشنایی ندارید می توانید تنضیمات پیش فرض را قبول کــرده و بدون اعمال تغییرات کلید Next را فشار دهید )
    با فشار دکمه Next پنجره Error Reporting Level پدیدار خواهد شد که شمـــــا می توانید سطح گزارشـــات خطاهای احتمالی که در برنامه های به وجود می آید مشخص کنید که در اینجا شما بهتر است تنظیمات پیش فرض را قبول کرده و بــــــه مرحله بعدی بروید.
    سپس با فشار دکمه Next پنجره Server Type رو مشاهده خواهید کـــــــــرد در این پنجره شما باید نوع Web server سیستم خودتون رو به PHP معرفـی کنید در این جا شما باید گزینه Microsoft IIS 4 or Higher رو انتخاب نمایید چون از ویندوز هــای XP و NT و 2000 استفاده می کنید .
    بعد از فشار دکمه Next به پنجره File Extensions خـــواهید رسید که در این قسمت شما امکان این را خواهید داشت که برای WebServer خودتون مشخص کنید کــــــه چه نوع فایلهای را برای اجرا اسکریپت های PHP در نظـــــر بگیرد.(در این مرحله بهتر است تمام 3 گزینه را انتخاب کنید.)
    بعد از فشار دادن کلید Next ‚ پنجره Start Installation باز خواهد شد که از شمــــــا اجازه نصب PHP و کپی کردن فایل های رو روی سیستم شما را خواستار است کــه شما با فشار کلید Next به اون این اجازه رو خواهید داد.
    بعد از این کار پنجره مربوط به Installing باز خواهد شد که شما از عمل کــــــرد کپی فایل ها مطلع خواهید شد. بعد از اتمام این مرحله چنان چه فایل "php.ini" قبـلا در دایرکتوری System32 شما وجود داشته باشد پیغامی مبنی بر اینکه این فایل قبـــلا وجود دارد و شما چنانچه مایل هستید این فایل پاک شود و نسخه جدید فـــــــایل را جایگزین کند که گزینه ok را برای تایید کلیک کنید.(توجه داشته باشید این گـزینه در صورتی نمایش داده می شود که فایل مورد نظر وجود داشته باشد)
    بعد از اتمام این مراحل پنجره IIS Scripttamp Node Selection را مشــاهده خواهید کرد که شما باید در این قسمت کلید Select All را فشار داد و دکمه ok را بزنید.
    در اینجا نصب PHP به پایان رسید و با پیغام تبریک و موفقیت شمـا در نصب PHP مواجه خواهید شد و با فشارداد کلید Ok آن را تایید کنید. امید به خــــــدا در روزهای بعد نصب php در windows های 98 و ME و ... را توضیح خواهم داد. همچنین کـــــار با PWS و Eesy PHP را نیز یاد خواهید گرفت. پس با ما باشید.
     
    2 نفر از این پست تشکر کرده اند.
  5. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : آموزش php

    [h=2]آموزش php شماره (4)[/h]
    صب و پیکربندی قسمت دوم
    در درس قبلی نصب و پیکر بندی php را در windows های XP و ME و 2000 توضیح دادم ولی قبل از اینکه درس امروز رو شروع کنم یک چند نکته بود که باید می گفتم!
    دوستانی در مورد اینکه چرا php که معمولا بر روی Linux اجرا می شود و استفاده میشه رو من دارم رو ویندوز یاد میدم?
    بابا اگه کل مطلب های که تا حالا post کردم بخونید متوجه می شید من گفتم روش نصب php رو بر روی ویندوز اول آموزش میدم چون اکثریتی که دارن این بلاگ رو می خونند از ویندوز استفاده می کنند چشم Linux و Apachi رو هم توضیح خواهم داد . ولی باید کمی صبر کنید!
    حالا می خواییم یاد بگیریم که چطوری میشه php رو بر روی سایر ویندوزها نصب کرد و از اون استفاده کرد.بهترین روش برای این کار استفاده از نرم افزارهایی هست که عمل یک وب سرور رو شبیه سازی می کنند مثل PWS یا Easy PHP.
    اول روش نصب PWS و در روزهای بعد هم کار کردن با Easy PHP رو به شما آموزش خواهم داد.
    Personal Web Server یکی از محصولات شرکت Microsoft می باشد که بروی ویندوزهای غیر از XP و NT و 2000 کاربرد دارد و برای برنامه نویسان وب بسیار آشنا است! شما با کمک این نرم افزار می تونید سیستم عامل ویندوز خودتون رو به یک وب سرور تبدیل کنید و از او بهره لازم ببرید.ما در این جا برای اجرای PHP از PWS کمک می گیریم پس اول باید یاد بگیریم چطوری می تونیم یک PWS رو نصب کنیم. PWS رو از اینجا می تونید دریافت کنید بعد از دریافت مراحل زیر رو برای نصب PWS باید طی کنید تا PWS بر روی سیستم شما نصب شود.
    برای نصب باید ابتدا بروی فایل Setup.exe کلیک کرده و آن را اجرا کنیم.بعد از اجرای برنامه Setup پنجره Setup is initializing باز خواهد شد که شما باید کمی صبر کنید تا برنامه نصب خود را برای اجرای Wizard نصب آماده کند.
    سپس پنجره Microsoft Personal Web Server Setup باز خواهد شد که اطلاعاتی در مورد نرم افزار PWS به شما می دهد و توضیحات مختصری در مورد این برنامه.
    بعد از فشار دکمه Next شما می توانید به مرحله بعدی بروید که در این مرحله پنجره Microsoft Personal Web Server Setup با سر فصل End User License Agreeement باز خواهد شد که در ای مرحله توضیحاتی در مورد Pack برنامه داده شد و تایید نامه ای برای کپی رایت نرم افزار که با فشار دادن دکمه Accept می توانید به مرحله بعد بروید.
    در این مرحله شما باید یکی از سه حالت نصب را انتخاب کنید که شما در این قسمت گزینه Typical را انتخاب نماید ( دو گزینه دیگر در این مرحله گزینه Minimum برا نصب برنامه به صورت فشرده می باشد که در این گزینه از حداقل امکانات استفاده می شود و گزینه Custom برای این منظور است که کاربر بتواند خود نسبت به نصب Components های برنامه به صورت دستی اقدام نماید . گزینه Typical حالت استاندارد نصب می باشد.)
    بعد از فشار دادن دکمه Typical پنجره ...Microsoft Personal Web Server Version باز خواهد شد که مسیر Root اصلی را باید در این مرحله مشخص کنید.(منظور از روت اصلی هما شاخه WWW می باشد که شما باید فایل های ASP یا PHP خودتون رو برای اجرا در این شاخه قرار دهید تا بتونید اون ها رو از طریق کاوشگر خودتون اجرا کنید.)در این مرحله شما می توانید با استفاده از گزینه Browse برای تغییر مسیر فایل اقدام کنید. دو کادر دیگه ای که در این قسمت غیر فعال می باشد مربوط به سرویس FTP می باشد که ما به آن احتیاج نداریم.(برای فعال کردن آنها می توانید از گزینه Custom استفاده کنید.)
    بعد از تعیین مسیر Root با فشار دکمه Next به مرحله بعدی کنترل را انتقال داد تا پنجره ای با سرفصل Completing Installation باز شود در این مرحله شما از روند کپی و نصب فایل ها بر روی سیستم اطلاع پیدا خواهید کرد.
    بعد از اتمام این قسمت Wizard نصب پیان یافته و PWS با تشکر کردن از شما در این پنجره برای انتخاب این نرم افزار از شما می خواهد که با فشار دکمه Finish به برنامه نصب خاتمه دهید.
    بعد از فشار دکمه Finish این پنجره رو خواهید دید که عمل تنظیمات رو بر روی سیستم شما اعمال می کند.
    اکنون PWS بر روی سیستم شما نصب شده و شما می تونید از اون استفاده کنید.
    حالا باید PHP رو بر روی PWS نصب کنیم تا بتونیم از اون استفاده کنیم .
    برای این کار ‚ کار زیادی نمی خواد انجام بدین کافیه فقط در پنجره Server Type گزینه Microsoft Pws On Windows 9x or ME رو انتخاب کنید و چنان چه از ویندوز NT Workstation استفاده می کنید گزینه Microstft PWS on NT Workstation را انتخاب کنید و دیگر در احتیاج به تغییرات در جای دیگه ای وجود ندارد.حالا شما با موفقیت PWS رو نصب کردید و PHP رو روی اون فعال کردید .

    منتظر باشید تا راه سوم رو هم یادتون بدم یعنی استفاده از Easy PHP !

    پس با ما باشید. ​
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  6. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : آموزش php

    [h=2]آموزش php شماره (5)[/h]
    نرم افزار Easy PHP
    اول از همه یک توضیح و عذر خواهی کنم از همه که من یکم دیر دیر مطلب می نویسم و اون به خاطر گرفتاری های دوروبرم هست!!!
    در درس امروز می خواهیم در مورد چگونگی استفاد از نرم افزار Esay PHP صحبت کنیم.

    در این درس مرحله سوم یا آخرین مرحله نصب و پیکربندی PHP رو یاد می گیرید. اول کمی توضیح بدم که Esay PHP چیه و چه کاری میکنه! این نرم افراز یک شبیه ساز وب سرور هست که می تونه بروی کامپیوتر شما بدون نیاز به IIS و PWS برنامه های PHP رو با استفاده از کاوشگر اینترنت اجرا کنه.

    همچنین این نرم افزار امکان استفاده از بانک اطلاعاتی مورد استفاده در PHP رو به شما میده ‚ در درسهای بعدی بیشتر در مورد بانکهای اطلاعاتی صحبت می کنیم!

    با کلیک کردن روی فایل اجرایی "easyphp1-6_setup" می توانید Wizard نصب رو اجرا کنید. با اجرای فایل نصب پیغامی رو مشاهده خواهید کرد که در اون از شما برای نصب نرم افزار Esay PHP اجازه کسب می کنه که شما با زدن دکمه YES کادر رو تایید کرده و کار نصب رو ادامه می دهید.

    سپس این پنجره باز خواهد شد که به شما اطلاعاتی در مورد نرم افزار Esay PHP میده که شما می تونید با زدن دکمه Suivant (من خودم تو زبان Wizard نصب این موندم اگه کسی میدونه چه زبانی هست به من هم بگه!!!)می توانید به مرحله بعد برید.

    سپس پنجره Accord de Licence باز خواهد شد که شما با فشار دکمه Oui می توانید به مرحله بعدی بروید.
    در این مرحله از Wizard نصب مسیری که فایل های Esay PHP قراره در اونجا کپی شوند رو به شما نشان خواهد داد که شما می توانید این مسیر نصب رو عوض کنید و با فشار دکمه Suivant > به کار خود ادامه دهید.
    در مرحله بعد محلی که برای قرار گرفتن میانبر های Esay PHP در Programes رو مشخص می کند که شما می تونید با فشار دکمه Suivant > به Wizard نصب ادامه دهید و به مرحله بعدی بروید.

    در این مرحله از شما برای کپی کردن فایلهای Esay PHP اجازه می خواهد که شما با فشار دکمه Installer این کادر را تایید می کنید.

    حال شما شاهد کپی شدن فایلها در مسیر تعیین شده هستید و باید اندکی صبر کنید تا عمل کپی انجام شود. بعد از اتمام کپی فایل از شما می خواهد که سیستم را دوباره راه اندازی کنید که شما با فشار دکمه Terminer اجازه این کار را به برنامه خواهید داد.

    حالا بعد از دوباره راه اندازی سیستم در قسمت کازینه سیستم شمایل Esay PHP نمایش خواهد داده شد و شما هم اکنون می توانید با استفاده از مرورگر خودتون برنامه های PHP رو اجرا کنید!


    منتظر مفاهیم اولیه PHP باشید!!! و آغاز کار کد نویسی​

     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  7. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : آموزش php

    [h=2]آموزش php شماره (6)[/h]
    شروع کد نویسی
    امروز در مورد شکل کلی ساختار برنامه های PHPو روش استفاده از PHP در میان HTMLصحبت میکنیمو همچنین یک برنامه ساده برای شروع کار رو یاد می گیریم!!!
    برای شروع به آموختن هر زبان برنامه نویسی شما احتیاج به این خواهید داشت که با قواعد دستوری ( syntax ) آن زبان آشنا شوید و این همان چیزی است که در این درس به آن می پردازیم.
    دستورات پایه
    برای ایجاد اولین صفحه
    PHP شما دقیقا همان کاری را خواهید کرد که برای ایجاد اولین صفحه HTML احتمالا انجام داده اید.
    دو تفاوت اساسی بین یک متن
    HTML استاندارد و یک متن PHP وجود دارد.
    1- اسکریپتهای PHP باید در یک فایل با پسوند .قرار بگیرند php ( مانند index.php)
    2- همچنین برای جدا کردن کدهای PHP از کدهای HTMLباید کدهای PHP در بین برچسبهای <?php و <؟ قرار گیرند.
    تا کنون دو نکته از شکل دستوری PHP رو یاد گرفتید حالا باهم روند ایجاد یک صفحه نمونه یا بهتر بگم اولین برنامه PHP خود را دنبال می کنیم.
    ابتدا یک ویراشگر متن مانند Notepad و یا هر برنامه ای که می پسندید را باز کنید.
    توضیح : شما می توانید از هر ویرایشگر متنی برای نوشتن دستورات
    PHP استفاده کنید و همچنین می توانید از نرم افزار هایی که مخصوص برنامه نویسان وب می باشد استفاده کنید مانند Home Site و Macromedia Dreamweaver و Microsoft FrontPage و ...
    از منوی فایل گزینه NEW را برای ایجاد یک سند جدید انتخاب کنید.
    حال
    عبارتهای زیر را TYPE کنید.
    کد:

    <html> <head> <title>First PHP Script</title> </head> <body> <?php ?> </body> </html>
    ساختار بالا ساده ترین ساختار برای یک سند HTML که از برچسب های PHP استفاده می کند می باشد.
    تمام اسکریپتهای
    PHP باید در بین برچسبهای مخصوص آن قرار داده شوند تا به عنوان کدهای PHP در نظر گرفته شوند. در حالیکه تمام کدهای خارج این دو برچسب معمولا به صورت کدهای HTML استاندارد به مرورگر کاربر منتقل می شوند.
    حال با استفاده از منوی فایل گرینه
    Save As را انتخاب کنید و نام فایل را frist.php قرار دهید و در مسیر root اصلی کامپیوتر خود قرار دهید.هم اکنون شما موفق به ایجاد اولین اسکریپت PHP خود شدید و زمان آن رسیده است که حقیقتا عملی را با استفاده از اسکریپت خود انجام دهید.
    در این تمرین ما از تابع
    phpinfo() استفاده می کنیم تا اطلاعاتی مخصوص نصب PHP در سرویس دهنده را به مرورگر ارسال می کند.برای اضافه کردن تابع phpinfo() به اسکریپت خود فایل frist.php را در ویرایشگر متن خود باز کنید.سپس در بین دو برچسب (<?php , ?>) یک خط جدید ایجاد کنید و عبارت phpinfo(); را تایپ کنید حال اسکریپت خود را ذخیره کنید و آن را با استفاده از مرورگر اجرا کنید.
    توضیح : کلیه دستورات PHP به علامت سیمی کالون (;) ختم می شود عدم گذاشتن این علامت باعث خطا در اجرای روند برنامه می شود و یکی از خطا های معمول در برنامه های PHP می باشد.
    با اجرای اسکریپت خود در مرورگر این صفحه را خواهید دید که در آن اطلاعات مربوط به نصب و پشتیبانی PHP قرار دارد.
    چند نکته :
    1- قرار ندادن علامت ; یکی از اشتباهات رایج در PHP می باشد.
    2- از آنجایی که انتهای هر دستور با یک علامت ; مشخص می شود شما می توانید چندین دستور را پشت سرهم در یک خط تایپ کنید و در انتهای هر دستور یک علامت ; قرار دهید هر چند که این کار رو پیشنهاد نمی کنم.
    3- هر دستور در PHP یک کد قابل اجرا محسوب میشه! به عبارت دیگه یک مدل PHP بعد از هر دستور ( مانند print() و یا phpinfo() ) یک فرمان را اجرا می کند در مقابل ساختارهایی مانند خطوط توضیح ( Comment Line) برچسبهای PHP ( php Tag) و یا ساختارهای کنترلی ( شرطها حلقه ها و غیره ) یک دستور محسوب نمی شوند بنابراین به یک ; نیز ختم نمی شوند .
    در درس بعدی چند مثال ساده دیگه به همراه چاپ یک پیغام در مرورگر و همچنین فرستادن کد های HTML به مرورگر از طریق PHP و همچنین افزودن توضیحات به اسکریپت صحبت خواهیم کرد.
    پس با ما باشید...
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  8. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : آموزش php

    [h=2]آموزش php شماره (7)[/h]
    ارسال اطلاعات به مرورگر
    امیدوارم که از درس قبلی استفاده لازم رو برده باشید و همچنین با اجرای اولین اسکریپت خود به زبان PHP مشکلی نداشته باشید!!!
    در امروز می خواهیم در مورد اینکه چطوری میشه یک متن رو به مرورگر ارسال کرد و همچنین ارسال کد HTML به مرورگر رو یاد بگیریم.
    مسلما اگر شما تنها از PHP برای مطلع شدن از ویژگیهای نصب شده بر روی سرویس دهنده استفاده کنید استفاده مفیدی از آن نخواهید کرد!
    یکی از متداولترین اعمالی که شما با استفاده از PHP انجام خواهید داد ارسال اطلاعات به مرورگر به صورت برچسبهای HTML و یا متن ساده می باشد. این عمل در PHP با استفاده از تابع PRINT() صورت می گیرد.
    توضیح : تابع print() تنها تابعی نیست که برای ارسال اطلاعات به مرورگر استفاده می شود.
    مثال:
    برای چاپ یک پیغام ساده :
    ابتدا یک فایل جدید در ویرایش گر خود ایجاد کنید.
    سپس دستورات زیر را در فایل تایپ نموده و فایل را با نام print.php ذخیره کنید.
    کد:

    <html> <head> <title> PHP Script </title> </head> <body> <?php print ( "Hello! World!");?> </body> </html>
    بعد از اتمام کار تایپ فایل را با استفاده از مرورگر خود اجرا کنید.حال شما پیغام Hello! World! را در مرورگر خود مشاهده خواهید کرد.
    پس شما موفق شدید که یک پیغام رو در مرورگر خودتون نمایش بدید.
    نکات:
    1- توابع مختلفی برای ارسال متن به مروگر وجود دارند که شامل echo() و printf() نیز می شوند. echo() در حقیقت همانند print() عمل می کند بنابراین به جزئیات بیشتر در مورد آن نمی پردازیم. همچنین در مورد تابع printf() در درسهای بعد توضیح خواهم داد.
    2- شما می توانید در مورد تابع print از پرانتز استفاده نکنید ولی حذف علامتهای ( "...") quotation امکانپذیر نمی باشد.
    برای مثال شما می توانید عبارت print "Hello! World!" را تایپ کنید .
    ولی بهتر است که از پرانتز استفاده کنید.
    3- فراموشی در قرار دادن یکی از علامتهای quotution و یا پرانتزها و یا علامت semicolon از اشتباهات رایج در استفاده از تابع print() می باشد.
    بنابراین به هنگام برخورد با اشکال در مورد اجراء این دستور در مرحله اول وجود این علائم را بررسی کنید.
    ارسال Html به مرورگر:
    Html در حقیقت برای اعمال ویژگیهای و جذابیتهای خاص به یک متن ساده ایجاد شده است.
    از آنجایی که HTML برای اعمال این ویژگیها و جذابیتها برچسبهایی را بین متن ساده قرار می دهد شما نیز برای فرستادن یک متن HTML به مرورگر باید برچسبها را با استفاده از PHP به همراه اطلاعات دیگر ارسال کنید.
    ارسال یک متن + برچسبهای HTML به مروگر:
    ابتدا فایل print.php را در ویرایشگر خود باز کنید.در خط هفتم بجای عبارت Hello! World! عبارت زیر را تایپ کنید.
    کد:

    <b><center>Hello! World!</center></b>​

    حال تغییرات را ذخیره کنید و اسکریپت خود را با استفاده از مرورگر خودتون اجرا کنید.
    نکات
    1- برچسبهای HTML که از علامتهای Quotation استفاده می کنند. ( مانند <font color = "#000000" ) در چاپ متن توسط PHP مشکل ایجاد می کنند! زیرا تابع print() نیز از این علائم برای متن ارسالی خود استفاده می کند.برای رهایی از این مشکل قبل از این علامتها در برچسبهای HTML یک علامت (\lang1065) قرار دهید برای مثال در این حالت باید عبارت زیر را تایپ کنید:
    کد:

    >");"print ( "<font color="#000000\lang1065​

    در این هنگام PHP به جای تفسیر علائم quotation به عنوان آغاز یا انتهای یک عبارت تنها این علامت را به مرورگر منتقل می کند.
    در درسهای بعدی به مثالهایی از این نو نیز برخورد خواهیم کرد و امیدوارم که درس امروز مورد استفاده قرار گرفته شده باشد.
    در درسهای بعدی منتظر نکات دیگر در مورد تکنیکهای استفاده از دستورات HTML و استفاده از فضاهای خالی در PHP و HTMl باشید و همچنین یاد خواهید گرفت چطوری توضیحات به اسکریپتهای خود اضافه کنید و در آخر هم در مورد متغییر ها صحبت خواهیم کرد!!!
    پس با ما باشید و منتظر یک خبر !!! ​
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  9. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : آموزش php

    [h=2]آموزش php شماره (8)[/h]
    فضاهای خالی و قرار دادن توضیحات در متن برنامه
    در درس امروز می خواهیم در مورد استفاده از فضا های خالی در PHP و HTML صحبت کنیم.
    اگر کمی با HTML آشنا باشید حتما می دانید که فضاهای خالی ( مانند خطهای خالی و یا کاراکتر جای خالی ) در متن نوشته شده به این زبان بدون اینکه تغییری در نمایش صفحه و یا تفسیر کدهای HTML داشته باشد می توانند در ایجاد ساختار منظم و قابل فهم تر با ما کمک کنند. برای مثال : می توانید بین قسمتهای مجزای کدهای خود یک خط خالی قرار دهید و یا دستوراتی را که در داخل یک ساختار کنترلی قرار می گیرند. از یک ستون مشخص آغاز کنید. این سازماندهی متن توسط فضاهای خالی می توانید هم در کدهای HTML و هم در کدهای PHP استفاده کنید.
    سازماندهی متن توسط فضاهای خالی در سه منطفه مجزا اثرات خود را نشان می دهد.
    در مرحله اول در اسکریپهای PHP
    مرحله بعد در اطلاعات ارسال شده توسط PHP به مرورگر وب( که معمولا در قالب HTML می باشند)
    و در آخر نیز در صفحه نمایش داده شده توسط مرورگر وب .
    بنابراین برای سازماندهی متن در هر یک از این سه منطقه باید به روشهای متمایزی متوسل شد.
    به هنگام اسکریپت نویسی به زبان PHP توجه داشته باشید که فضاهای خالی عموما ( نه همیشه ) در نظر گرفته نمی شوند. تمام خطهای خالی قرار گرفته شده در اسکریپت PHP تاثیری در نتیجه کار نخواهند داشت . کاراکتر های جای خالی نیز به طور معمول توسط PHP در نظر گرفته نمی شوند.
    استفاده از سویچ (\n) در PHP :
    این سویچ در تابع print() مورد استفاده قرار می گیرد و کار آن ایجاد یک خط جدید در کد HTML فرستاده شده به مرورگر می باشد.
    مثال:
    در این مثال کاربرد سویچ \n در کد PHP و همچنین نتیجه عمل کردن سویچ در قبل از استفاده از آن و بعد از استفاده از آن را خواهید دید.
    استفاده از سویچ \n در تابع print():
    کد:

    <html> <head> <title>Test Script</title> </head> <body> <?php print("<b><cneter>Hello, World!</center></b>\n"); ?> <body/> </html>​

    اسکریپت بالا را اجرا کنید.تغییری که در استفاده از سویچ \n در کد HTML خروجی ظاهر می شود به صورت زیر است.
    <​
    کد:

    html> <head> <title>Test Script</title> <head/> <body> <b><center>Hello, World!</center></b>​
    </body> <html/>​

    ولی اگر از سویچ \n استفاده نشود کد HTML خروجی به صورت زیر نمایش داده می شود.
    < کد:

    html> <head> <title>Test Script</title> <head/> <body> <b><center>Hello, World!</center></b> <body/> <html/>
    نکات:
    - یکی از مواردی که PHP فضاهای خالی را در نظر می گیرد فضاهای خالی در تابع print می باشد.در این هنگام این کاراکتر های جای خالی به مرورگر ارسال می شوند. هر چند در HTML نیز این فضاها عموما در نظر گرفته نمی شوند.
    -برای مشاهده متن ارسال شده به مرورگر خود و مشاهده تفاوت حاصل از قراردادن ترکیب \n از ویژگیهای "View Source" و یا "View page source" در مرورگر خود استفاده کنید.
    افزودن توضیحات به اسکریپت های خود:
    هر برنامه نویس بعد از مدتی متوجه این مطلب می شود که توضیحاتی که در طول برنامه برای خود یاداشت می کند. بسیار در خواناتر شدن و درک دستورات برنامه در مراجعات بعدی موثر واقع می شوند.این یاداشتها باعث یادآوری چگونگی عملکرد برنامه شما می شود. کامپیوتر نیز توضیحات (Comments) را در پردازش برنامه در نظر نمی گیرد.
    PHP سه روش را برای افزودن توضیحات به برنامه پشتیبانی می کند.
    شما می توانید با یکی از این سه روش توضیحات را به اسکریپت خود بی افزایید.
    شما با قرار دادن یکی از علامتهای // و یا # در ابتدای هر خط مطلب آن خط را به صورت یک توضیح تعریف می کنید. همچنین با به کار بردن این علائم در وسط یک خط عبارت بعد از آنها در آن خط به صورت توضیح در نظر گرفته می شود.
    مثال:
    در کد زیر عبارت "Just a greeting" به صورت توضیح در نظر گرفته می شود:
    کد:

    Print("Hello,World!");//Just a greeting​

    روش دیگر برای قرار دادن توضیح در اسکریپت PHP استفاده از علامتهای /* و */ می باشد.هر تعداد کلمه یا عبارت یا حتی خطهای متوالی که بین این دو علامت قرارگیرد به صورت توضیح در نظر گرفته می شوند.
    نکات:
    - شما با استفاده /* و */ می توانید یک و یا چندین خط را به صورت توضیح در آورید.
    - برنامه نویسان مختلف از روشهای مختلفی برای اضافه کردن توضیحات خود استفاده می کنند.آنچه مهم است این است که شما یک روش را انتخاب کنید و همیشه از آن استفاده کنید.
    - توجه کنید که اگر شما از برچسبهای <-- و --!> درون اسکریپت PHP خود استفاده کنید متن بین این دو برچسب به صورت توضیح در نظر گرفته نمی شوند.
    - از آنجایی که متن توضیح در PHP به مرورگر ارسال نمی شود.برنامه نویس می تواند توضیحاتی که تنها خود او از آنها استفاده می کند را در برچسبها PHP قرار دهد.
    - ویرایش گر های پیشرفته مانند Home site و ... از رنگهای متفاوتی برای توضیحات استفاده می کنند. ( این ویژگی در اسکرپت های برزگ می تواند بسیار مفید واقع شود.) ​
     
    77amir77، SR.Reza و MajiD.JD از این ارسال تشکر کرده اند.
  10. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏2/8/16
    ارسال ها:
    2
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    زن
    عالیه. فقط کاش ادامه دار باشه