1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

معرفی و آموزش Adobe Flash مقدماتی- پیشرفته

شروع موضوع توسط minaaa ‏2/11/11 در انجمن Flash

  1. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : معرفی و آموزش Adobe Flash مقدماتی- پیشرفته

    ساخت محیط نقاشی با Action Script

    این کار هیچ احتیاجی به Layer و Frame های متعدد ندارد و فقط با یک لایه ( Layer ) و یک فریم ( Frame ) آن را آماده می کنیم .
    روش کار هم به این صورت است که روی فریم اول رایت کلیک کرده و گزینه Actions را انتخاب می کنیم.
    حال اکشن اسکریپت های زیر را در قسمت Actions می نویسیم.

    کد:


    کد:

    createEmptyMovieClip("hpmsonline", 1); hpmsonline.lineStyle(1, 0x000000, 100); onMouseDown = function () { hpmsonline.moveTo(_xmouse, _ymouse);onMouseMove = function () { hpmsonline.lineTo(_xmouse, _ymouse);};}; onMouseUp = function () { onMouseMove = null;}; ​


    حالا برای اینکه بتوانید قطر خط را خودتان تعیین کنید می توانید دراین خط از اکشن اسکریپت [ hpmsonline.lineStyle(1, 0x000000, 100);l ] عدد یک را که بعد از پرانتز قرار دارد به عدد دلخواه خود تغییر دهید .
    برای تغییر رنگ نیز در همین خط شش تا عدد صفر وجود دارد که شما می توانید با تغییر عدد آن ها رنگ مورد نظر خود را بدست بیاورید.
    به مثالی در این مورد توجه بفرمایید. در این مثال رنگ خط قرمز خواهد شد .
    hpmsonline.lineStyle(۱, ۰xFF۰۰۰۰, ۱۰۰);
    عدد ۱۰۰ نیز در این که در این خط وجود دارد Alpha خط شما را تعیین می کند و شما می توانید با تغییر این عدد Alpha خط خودتان را که در فلش ساخته اید تغییر بدهید. ساخت ماسك نا منظم با لبه ی نرم

    ۱- یک لایه ماسک و یک لایه تحت ماسک بسازید
    ۲- در لایه تحت ماسک تصویری را وارد کرده و یا چیزی را بکشید
    ۳- شکلی نا منظم در لایه ماسک رسم کنید
    ۴- شکل را کپی نمایید
    ۵- لایه تحت ماسک جدیدی بین لایه ماسک و لایه تحت ماسک قبلی ایجاد کنید
    ۶- از منوی Edit ، گزینه Paste In Place را انتخایب کنید (شکل نا منظم شما در لایه جدید و دقیقا در مکان قبلی خود در لایه ماسک ظاهر می شود )
    ۷- با ابزار رسم دایره و بیضی (Oval Tool) یا مستطیم (Rectangle Tool) شکل خالی در اطراف شکل نامنظم خود رسم کنید .
    ۸- منطقه بین شکل نامنظم و دایره یا مستطیل خود را با رنگ زمینه پر کنید و منطقه پر درون شکل نامنظم را حذف نماید ( اکنون شکل نامنظم شما سوراخی در شکل بزرگ تر ایجاد کرده است )
    ۹- تمامی شکل را انتخاب و از منوی Modify، زیر منوی Shape و دستور Soften Fill Edges را کلیک کنید . ( کادر محاوره Soften Fill Edges ظاهر می شود . گزینه Distance تعیین کننده ضخامت نازکی لبه ها است . گزینه Number Of Steps ، چگونگی تبدیل از حالت پر رنگ به شفاف را مشخص می کند .گزینه Direction تعیین می کند که شفاف شدن در کدام طرف لبه ها اعمال شود .
    ۱۰- مقادیر دلخواه خود را در گزینه های Distance و Number Of Stepsوارد کرده و گزینه Direction را روی Expand تنظیم نمایید . تمامی لبه های اطراف شکل شما نرم یا شفاف (Soft) شده اند . به دلیل اینکه تمام شکل بزرگ شده است ، حفره موجود کوچکتر به نظر می آید .
    ۱۱- هر سه لایه را قفل کنید و نتیجه کار خود را ببینید . ​
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  2. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : معرفی و آموزش Adobe Flash مقدماتی- پیشرفته

    ساخت ماسك نا منظم با لبه ی نرم

    ۱- یک لایه ماسک و یک لایه تحت ماسک بسازید
    ۲- در لایه تحت ماسک تصویری را وارد کرده و یا چیزی را بکشید
    ۳- شکلی نا منظم در لایه ماسک رسم کنید
    ۴- شکل را کپی نمایید
    ۵- لایه تحت ماسک جدیدی بین لایه ماسک و لایه تحت ماسک قبلی ایجاد کنید
    ۶- از منوی Edit ، گزینه Paste In Place را انتخایب کنید (شکل نا منظم شما در لایه جدید و دقیقا در مکان قبلی خود در لایه ماسک ظاهر می شود )
    ۷- با ابزار رسم دایره و بیضی (Oval Tool) یا مستطیم (Rectangle Tool) شکل خالی در اطراف شکل نامنظم خود رسم کنید .
    ۸- منطقه بین شکل نامنظم و دایره یا مستطیل خود را با رنگ زمینه پر کنید و منطقه پر درون شکل نامنظم را حذف نماید ( اکنون شکل نامنظم شما سوراخی در شکل بزرگ تر ایجاد کرده است )
    ۹- تمامی شکل را انتخاب و از منوی Modify، زیر منوی Shape و دستور Soften Fill Edges را کلیک کنید . ( کادر محاوره Soften Fill Edges ظاهر می شود . گزینه Distance تعیین کننده ضخامت نازکی لبه ها است . گزینه Number Of Steps ، چگونگی تبدیل از حالت پر رنگ به شفاف را مشخص می کند .گزینه Direction تعیین می کند که شفاف شدن در کدام طرف لبه ها اعمال شود .
    ۱۰- مقادیر دلخواه خود را در گزینه های Distance و Number Of Stepsوارد کرده و گزینه Direction را روی Expand تنظیم نمایید . تمامی لبه های اطراف شکل شما نرم یا شفاف (Soft) شده اند . به دلیل اینکه تمام شکل بزرگ شده است ، حفره موجود کوچکتر به نظر می آید .
    ۱۱- هر سه لایه را قفل کنید و نتیجه کار خود را ببینید . ​
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  3. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : معرفی و آموزش Adobe Flash مقدماتی- پیشرفته

    حرکت ساده در فلش

    در این درس می خواهیم با هم یه حرکت ساده یعنی حرکت یک دایره از سمت چپ به راست رو با هم تمرین و پیاده سازی کنیم .
    برای این کار شما باید ابتدا با استفاده از ابزار Rectangle Tool یک دایره را بر روی صفحه اصلی Scene قرار بدین البته همون طور که می بینید این گزینه به طور پیش فرض بر روی مربع قرار دارد برای تغییر ان به دایره شما باید کلید ماوس رو روی مربع چند لحظه به حالت فشرده قرار بدین و بعد بر روی نماد دایره کلیک کنید .


    در این درس می خواهیم با هم یه حرکت ساده یعنی حرکت یک دایره از سمت چپ به راست رو با هم تمرین و پیاده سازی کنیم .

    برای این کار شما باید ابتدا با استفاده از ابزار Rectangle Tool یک دایره را بر روی صفحه اصلی Scene قرار بدین البته همون طور که می بینید این گزینه به طور پیش فرض بر روی مربع قرار دارد برای تغییر ان به دایره شما باید کلید ماوس رو روی مربع چند لحظه به حالت فشرده قرار بدین و بعد بر روی نماد دایره کلیک کنید .

    یک دایره بر روی صفحه کشیده و با استفاده از ابزار Selection Tool اونو به حالت انتخاب در بیارید در این حالت در پایین صفحه و در قسمت Properties شما میتونید خصوصیات دایره مثله رنگ اندازه کادر دور دایره و .. رو تغییر بدین .

    بعد از انتخاب دایره با استفاده از کلید F۸ ( ایجاد سمبل ) دایره رو به یک سمبل Movie Clip تبدیل کنید ( در باره این کادر در درس های بعدی به طور کامل توضیح میدم ) هنگامی که این کار رو انجام دادین می بینید که یک مربع آبی کمرنگ دور دایره شما نقش بسته . حالا نوبت به حرکت دادن این دایرست . برای این کار در فریم ۲۰ کلید F۶ ( ایجاد فریم کلیدی) رو زده و دایره رو به سمت راست تصویر تغییر مکان بدین . در آخر هم در یک فریم میانی بین ۱ تا ۲۰ راست کلیک کرده و گزینه Creat motion Tween را انتخاب کنید . با استفاده از کلید های ترکیبی Ctrl + Enter این فایل فلش رو امتحان کنید
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  4. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : معرفی و آموزش Adobe Flash مقدماتی- پیشرفته

    لایه ماسک بر روی مسیر راهنما

    ساخت ماسک بر روی مسیر راهنما
    ۱- یک لایه ماسک و یک لایه تحت ماسک بسازید (تصویر مورد نظر را در لایه تحت ماسک قرار دهید )
    ۲- یک سمبل برش فیلم بسازید
    ۳- درون سمبل برش فیلم....

    ساخت ماسک بر روی مسیر راهنما
    ۱- یک لایه ماسک و یک لایه تحت ماسک بسازید (تصویر مورد نظر را در لایه تحت ماسک قرار دهید )
    ۲- یک سمبل برش فیلم بسازید
    ۳- درون سمبل برش فیلم خود یک بین گذاری حرکتی که روی مسیر راهنما حرکت میکند ، ایجاد نمایید
    ۴- به صحنه اصلی برگشته و یک نمونه از برش فیلم خود را وارد لایه ماسک کنید
    ۵- مسیر حرکت را آن گونه که می خواهید تغییر دهید تا نتیجه دلخواه شما حاصل شود . برای این کار از منوی Edit گزینه Edit in Place را انتخاب کرده و یا روی سمبل برش فیلم خود دوبار کلیک کنید . ( Flash تمامی اشکال صحنه را بجز برش فیلم شما را کم رنگ می کند )
    ۶- از منوی Control ، گزینه Test Movie را انتخاب کنید تا نتیجه کار ماسک خود را ببینید . ​
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  5. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : معرفی و آموزش Adobe Flash مقدماتی- پیشرفته

    حرکت با استفاده از Mouse Move

    ۱- اولین فریم خط زمانی رو انتخاب کرده و پنل Action را باز کنید .

    ۲- دستور وارد شده در تصویر زیر را وارد کنید

    [​IMG]

    ۳- در کادر Object از پنجره Parameters ، عبارت _root را که به خط زمانی اصلی اشاره میکند را وارد کنید .

    ۴- عملی را به عنوان پاسخ به این رویداد انتخاب کنید .

    این عمل هنگام تکان خوردن ماوس بر روی صحنه اعمال می شود.

    ۵- دستور زیر را هم وارد کنید تا فلش در هر بار حرکت فیلم شما را باز ساری کند.

    [​IMG]
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  6. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : معرفی و آموزش Adobe Flash مقدماتی- پیشرفته

    ساخت یک عنصر با استفاده از دستور set Variable

    ابتدا پنل Actions را در حالت عادی باز کنید .
    به مسیر زیر بروید :
    Statements>Variables>Set Variable
    [​IMG]
    دو کادر با نام های Variables و Value در پنجره Parameter ظاهر می شود .
    در کادر Variable ، نامی را که می خواهید به نمونه خود اختصاص دهید را وارد کنید .
    نشانگر ماوس را در کادر Value قرار داده و به مسیر زیر بروید
    ctions Scrip ۲.۰ Classes>Core>Date>newDate
    [​IMG]
    تابع سازنده ی New Date در کادر Value ظاهر می شود .
    کادر انتخاب Expression کنار کادر Value را فعال کنید
    علامت نقل قول ( ) اطراف تابع سازنده new Date در پنجره Script ناپدید می شود . در این مرحله مطمئن می شوید Flash تشخیص داده است که نام نمونه شما معرفی کننده یم عنصر جدید تاریخ بوده و به کاراکتر های حقیقی درون کادر Value نسبت داده شده است ساخت دکمه ی رادیویی در فلش
    ساخت یک دکمه ی رادیویی
    ۱-یک سمبل برش فیلم بسازید
    ۲-به محیط ویرایش برش فیلم رفته و یک فریم کلیدی وارد کنید .
    ۳-در فریم کلیدی اول ، دستور Stop را انتخاب کنید .

    ۴-یک فریم کلیدی دیگر وارد کرده و دستور Stop را به ان نیز اعمال کنید .
    ۵-(این دو دستورمانع از نمایش خودکار فیام می شود )
    ۶-تصاویر مربوط به فریم کلیدی اول و دوم را در جای خود قرار بدین .
    ۷-از محیط ویرایش فیلم خارج شده و بعه صحنه اصلی باز گردید
    ۸-یه نمونه از برش فیلم خود را به صحنه بکشید .
    ۹-نمونه برش فیلم را انتخاب کرده و دستور زیر را به آن اعمال کنید
    کد:

    on (press) {
    play();
    }

    لود کردن عکس بصورت داینامیک

    هنگامی که شما یک عکس را در فلش هنگام طراحی قرار میدهید ،این فایل بهمراه بقیه جزئیات در فایل SWF نهایی شما کامپایل میشود . این کار حجم فایل شما را بالا میبرد . اما میتوانید اینکار را توسط کد های اکشن اسکریپت انجام دهید تا فایل عکس شما در فایل فلش جاسازی نشود .بلکه در زمان اجرا از یک آدرس لود شود .

    * برای لود کردن تصاویر jpeg در زمان اجرا در یک LEVEL ، باید از متد LoadmovieNum و برای لود کردن عکس در یک Movieclip باید از متد loadmovie متعلق به شیئ Movieclip استفاده کنید . هنگامی که عکسی را در Movieclip لود میکنید این عکس جایگزین تمام محتویات Movieclipمیشود.
    * برای بدست آوردن مقدار بایت های دانلود شده از متد getbytesLoadedمتعلق به شیئ Movieclip استفاده میکنیم.
    * فلش برای فایل های عکس فلش فقط فرمت Standard Jpeg را ساپورت میکند و حالت Progressive jpeg را قبول نمیکند .
    * مثال : کد زیر یک عکس را در Movieclip لود میکند . جای آن روی timeline جاییست کهMovieclip مربوطه قرار دارد :
    کد:

    myMC.loadmovie("Image link") ​
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  7. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : معرفی و آموزش Adobe Flash مقدماتی- پیشرفته

    فریم ها در فلش

    یک فیلم با کنار هم چیده شدن چندین Frame درست می شود.
    قسمت سمت راست Timeline مربوط به فریمها است.اجزای این قسمت عبارت هستند از:

    کلیدهای Onion skinning:
    کلیدهای Onion skinning برای نمایش چند Frame فریم در یک زمان بکار میروند. هنگام فعال سازی این کلید ها در Timelineشکلیظاهر میشود:

    این شکل محدوده فعالیت کلیدهای Onion skinning را نشان میدهد.شما میتوانید با گرفتن و کشیدن دایره های این قسمت ، این محدوده را تغییر دهید.
    کلید های Onion skinning به این شرح هستند:
    Onion Skin :
    این کلید Frameها را به صورت کم رنگ نشان میدهد.
    Onion Skin outlines :
    این کلید فقط خطوط خارجی شکلهایی را که در Frameها وجود دارند را نشان میدهد.
    Edit Multiple Frames :
    این کلید به شما این امکان را میدهد که چند Keyframe را در یک زمان ببینید و ویرایش کنید.
    Modify Onion Markers :
    این منو برای تنظیم علامت هایی که هنگام فعال ساختن کلیدهای Onion Skinning ظاهر میشود به کار میرود.گزینه این منو اینها هستند:
    Always Show Markers:
    اگر این گزینه فعال باشد حتی اگر کلیدهای Onion skinning فعال نباشند علامت ها نشان داده میشوند.
    Anchor Onion:
    به طور طبیعی محدوده فعالیت کلیدهای Onion skinning با تغییر مکال Frame جاری جابجا میشود اما اگر این گزینه فعال باشد این محدوده ثابت میماند.
    Onion ۲:
    این گزینه محدوده فعالیت کلیدهای Onion skinning را از دو Frame قبل تا دو Frame بعد از Frame جاری قرار میدهد
    Onion ۵:
    این گزینه محدوده فعالیت کلیدهای Onion skinning را از پنج Frame قبل تا پنج Frame بعد از Frame جاری قرار میدهد.
    Onion all:
    این گزینه همه Frameها را در محدوده فعالیت کلیدهای Onion skinning قرار میدهد.

    منو طریقه نمایش فریمها:
    پنج گزینه اول عرض Frameها را تغییر میدهد.
    گزینه Short ارتفاع Frameها را کم میکند.
    گزینه Tinted Frames رنگ KeyFrameها و Frameهای میانی را تغییر میدهد.
    گزینه های Preview و Preview in context پیش نمایشی از KeyFrameها را در Timeline نشان میدهد. Preview فقط آن قسمتی از Keyframeها را نشان میدهد که شامل شکلی باشد ولیPreview in context تمام قسمتهای Keyframeها نشان میدهد.

    طریقه ایجاد Frameهای جدید:
    در Timelineروی مکانی که میخواهید Frame جدید ایجاد شود کلیلک راست کنید سپس از منویی که ظاهر میشود گزینه Insert frame را انتخاب کنید با این کار از آخرین Keyframe تا آنجا Frameهایی ساخته خواهد شد ​
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  8. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : معرفی و آموزش Adobe Flash مقدماتی- پیشرفته

    صفحه کاری یاWORK PLACE

    در فلش صفحه کاری منطقه ای است که در ان تصاویر را ایجاد میکنید . این صفحه کاری در واقع منطقه سفید رنگی است که در قسمت میانی پنجره فلش واقع شده است . در فلش میتوانید بیش از یک صفحه کاری داشته باشید که در این مورد کاربرد ان در قسمت ساختن Preload بیش تر توضیح داده میشود . برای اضافه کردن یک صفحه کاری جدید از منوی window گزینه ی Scene را انتخاب کنید . سپس روی +(add scene) در پایین پنجره ی scene کلیک کنید . صفحه ی کاری جدید بانام scene۲ ایجاد میشود . برای پاک کردن یک صفحه ی کاری روی دکمه ی سطل اشغال کنار + کلیک کنید . برای کپی کردن یک صفحه کاری ان را انتخاب کرده و روی دکمه ی Duplicate Scene که در سمت چپ دکمه ی + قرار دارد کلیک کنید .
    اندازه صفحه کاری بطور پیش فرض ۴۰۰ در ۵۵۰ است (۴۰۰*۵۵۰). وقتی میخواهید روی صفحه کاری کار کنید باید ان را انتخاب کنید یابه عبارتی صفحه کاری درحالت انتخاب باشد . حال از کجا بفهمیم که صفحه کاری در حالت انتخاب است ؟ جواب این است که باکلیک بر روی صفحه کاری یک نوار ابی رنگ در اطراف ان ظاهر میشود که نشان دهنده ی انتخاب شدن صفحه کاری است .

    TimeLine

    این قسمت مخصوص کنترل کردن فریم ها میباشد . حتما میپرسید فریم چیست ؟ فریمها همان حاشور های درون timeline هستند که یک نقطه سیاه یا سفید بالای ان است . نقطه ی سیاه به این معنی است که در این فریم چیزی وجود دارد و نقطه ی سفید به معنی خالی بودن فریم است .فریم ها مهم ترین و پرکاربردترین در فلش هستند . بدون ایجاد فریم نمیتوانید هیچ کاری در فلش انجام دهید . در اغاز کار با فلش وقتی یک صفحه ی کاری جدید ایجاد میکنید خود فلش یک فریم (اصلی) بطور پیشفرض ایجاد میکند .
    برای ایجاد یک فریم در timeline از منوی Insert گزینه ی Frame را انتخاب کنید و یا کلید F۵ را در جایی که میخواهید فریم ایجاد شود فشار دهید . بر ای ایجاد یک فریم اصلی در تایم لاین ابتدا از تایم لاین فریم مورد نظر را انتخاب کرده سپس از منوی Insert گزینه ی Key Frame را انتخاب کنید و یا کلید F۶ را فشار دهید . اگر در فریم های قبلی شکلی کشیده باشید وقتی با کلید F۶ و یا گزینه ی Key Frame یک فریم اصلی ایجاد کنید شکلهای قبلی هم در فریم جدید کپی میشوند و در ان هم دیده میشوند اگر میخواهید یک فریم خالی ایجاد کنید که هیچ شکلی در ان نباشد از منوی Insert گزینه ی Blank Key Frame را انتخاب کنید و یا کلید F۷ را فشار دهید .

    فریم ها میتوانند درون لایه های متعدد باشند در سمت چپ timeline شما میتوانید کادر کنترل فریم ها را مشاهده کنید . تایم لاین در قسمت بالای صفحه قرار دارد و فریم ها هم در ان قرار دارند و یک نوار قرمز رنگ در ان قرار دارد که فریم جاری را نشان میدهد .

    از این گزینه برای اضافه کردن یک لایه به timeline استفاده میشود.
    از این گزینه برای اضافه کردن یک پوشه یا فولدر به timeline استفاده میشود. چندلایه مربوط به هم را میتوان در یک پوشه قرار داد .به روش کشیده و انداختن میتوان لایه ها را داخل پوشه قرار داد .

    از این گزینه برای تبدیل کردن یک لایه به لایه ی گاید(Guide) استفاده میشود . محتوای این لایه ها در خروجی فلش نشان داده نمی شوند و به عنوان لایه ی کمکی برای لایه های دیگر(لایه ی پایینی خود) بکار میروند. در مباحث بعدی توضیح بیشتر و کاملتری در این مورد داده خواهد شد .

    از این دکمه برای پاک کردن یک پوشه یا لایه استفاده میشود .

    از این گزینه برای مخفی کردن و ظاهر کردن همه لایه ها استفاده میشود . اگر توجه کنید هر لایه در قسمت نامش دارای دو نقطه سفید رنگ و یک ایکون مداد است . یک نقطه زیر ایکون چشم و نقطه ی دیگر زیر ایکون قفل . وقتی یک بار روی ایکون چشم کلیک میکنید روی همه ی نقطه های زیر ان ضرب در میخورد که به معنی پنهان شدن تمام لایه ها میباشد و اگر یک بار دیگر روی علامت چشم کلیک کنید همه لایه ها ظاهر میشوند . اگر میخواهید لایه خاصی را پنهان یا ظاهر کنید فقط روی نقطه سفید رنگ ان لایه کلیک کنید .
    با کلیک بر روی این ایکون تمام لایه قفل شده و نمیتوان بر روی انها کاری انجام داد . در حالت قفل شدن یک لایه ان لایه دیده میشود . برای قفل کردن یک لایه خاص کافیست روی نقطه زیر ایکون قفل ان لایه کلیک کنید . وقتی لایه ای قفل میشود روی نقطه آن لایه که زیر ایکون قفل وجود دارد ضربدر میخورد . برای باز کردن یک لایه روی نقطه آن ، که علامت ضربدر دارد کلیک کنید تا علامت ضربدر برداشته شود .
    اگر توجه کنید زیر این گزینه مربع های کوچک رنگی مشاهده مکنید که باکلیک روی انها تمام اشیای درون لایه فقط با یک خط حاشیه که به رنگ همان مربع است دیده میشوند . اگر روی این گزینه کلیک کنید تمام لایه ها به این صورت در می آیند . برای بازگشت به حالت اولیه دوباره روی همین گزینه کلیک کنید .
    با کلیک بر روی این گزینه که در گوشه سمت راست و بالای تایم لاین قرار دارد ، منویی باز میشود که شامل گزینه هایی برای تغییر روش دیدن فریم ها میباشد. این منو نیازی به توضیح ندارد چون اثر گزینه های ان به وضوح در تایم لاین دیده میشود . ​
     
    یک شخص از این تشکر کرد.
  9. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : معرفی و آموزش Adobe Flash مقدماتی- پیشرفته

    ساختن انیمیشن

    فلش دو حالت انیمیشن سازی را در اختیار ما قرار میدهد . در حالت اول فقط کافیست که ما فریم اول و فریم آخر را مشخص کنیم و فلش فریم های بین انها را میسازد و در حالت دوم که افراد حرفه ای بیشتر از ان استفاده میکنند خودمان تک تک فریمها را میسازیم .
    در حالت اول که فلش فریم های بین فریم اول و اخر را میسازد ما میتوانیم از دو روش Motion و Shape در ساختن انیمیشن استفاده کنیم .
    البته در حالت دوم هم از این دو روش میتوان استفاده کرد ولی تاثیر چندانی در نتیجه ی نهایی ندارد . از ترکیب حالت اول و دوم نیز میتوان استفاده کرد و انیمیشن های جذاب ساخت .

    ساختن انیمیشن با روش Motion :

    ۱.ساختن Symbol : در روش Motion ما نیاز به سمبل (Symbol) کردن شکلهایمان داریم . برای سمبل کردن یک شکل ان را انتخاب کنید سپس از منوی Insert گزینه ی Convert to Symbol را انتخاب کنید و یا پس از انتخاب شکل کلید F۸ را بزیند . پس از انجام یکی از دو عمل بالا یک کادر مکالمه با عنوان "Convert to Symbol" ظاهر میشود .

    در کادر Name: اسم سمبل را بنویسید . در قسمت Behavior: گزینه ی Graphic را انتخاب کنید . گزینه ی Movie Clip برای ساختن سمبل های انیمیشنی و Button برای ساختن دکمه بکار میرود . این دو گزینه را بعدا مفصل توضیح مدهم . حال روی دکمه ی OK کلیک کنید تا سمبل شما ساخته شود .
    یک نسخه از هر سمبلی که میسازید در کتابخانه ی فلشMX قرار میگیرد و شما میتوانید از یک سمبل به دفعات استفاده کنید . فقط به یاد داشته باشید که اگر خود سمبل یا یک نسخه از ان را تغییر دهید ، اثر تغییر روی نسخه های دیگر هم اعمال میشود . کتابخانه ی فلش را از منوی Window و انتخاب گزینه ی Library میتوانید باز کنید و یا کلید F۱۱ را فشار دهید .
    یک راه دیگر ساختن سمبل در فلش انتخاب گزینه ی New Symbol از منوی Insert و یا استفاده از کلید ترکیبی Ctrl+F۸ است . تنها تفاوت این روش با روش قبلی در این است که سمبل ساخته شده در کتابخانه فلش ساخته میشود و باید آنرا با روش کشیدن و انداختن به صفحه کاری منتقل کرد . (Drag & Drop)

    ۲.ساختن انیمیشن : ابتدا یک صفحه کاری جدید ایجاد کنید برای این کار از منوی file گزینه ی new را انتخاب کنید . ابزار دایره (oval tool) را از جعبه ابزار فلش انتخاب کرده و دایره ای در صفحه کاری رسم کرده و ان را به سمبل تبدیل کنید . فریم دهم را از تایم لاین (time line) انتخاب کرده و از منوی Insert گزینه ی Keyframe را انتخاب کنید تا یک فریم اصلی ساخته شود . برای این کار از کلید F۶ هم میتوانید استفاده کنید . حالا جای دایره ای که در فریم دهم قرار دارد را عوض کنید و مثلا اگر دایره رسم شده در فریم ۱ در سمت راست صفحه کاری قرار دارد ، دایره ای که در فریم دهم قرار دارد را به سمت چپ صفحه کاری منتقل کنید . در این زمان اولین فریم را انتخاب کرده و از پنل Properties که در پایین صفحه کاری قرار دارد و از منوی کرکره ای Tween آن گزینه ی Motion را انتخاب کنید و یا روی فریم اول کلیک راست کرده و از منوی میانبر باز شده گزینه ی Creat Motion Tween را انتخاب کنید .
    برای پاک کردن Motion Tween از منوی کرکره ای Tween که در پنل Properties قرار دارد گزینه ی none را انتخاب کنید . و یا روی فریمی که Motion Tween به آن اعمال شده است کلیک راست کرده و از منوی میانبر باز شده گزینه ی Remove Tween را انتخاب کنید .

    اگر پنل Properties را نمی بینید از منوی window گزینه ی Properties را انتخاب کنید و یا کلید ترکیبی Ctrl+F۳ را بزنید

    توجه :بعد از انتخاب Motion از منوی کرکره ای Tween باید بین فریم اول و آخر یک فلش (بخوانید Felesh ) یک سو که جهت آن بطرف فریم آخر است مشاهده شود . اگر بجای فلش (Felesh) نقطه چین دیدید نشانه ی این است که شما شکلهایتان را تبدیل به سمبل نکرده اید . برای رفع این مشکل باید در تک تک فریم های اصلی (فریمهایی که دارای یک نقطه ی سیاه هستند)شکلها را به سمبل تبدیل کنید .
    توجه کنید که در هردو فریم اول و آخر باید از یک شکل واحد استفاده کنید . مثلا اگر در فریم اول دایره است در فریم آخر هم باید دایره باشد . در غیر این صورت باز هم شما نقطه چین را بجای فلش (Felesh) خواهید دید و انیمیشن شما بدرستی کار نخواهد کرد .

    حالا برای اینکه نتیجه ی کارتان را ببینید کلید ترکیبی Ctrl+Enter را بزنید و یا از منوی Control گزینه ی Test Movie را انتخاب کنید . انجام این کار انیمیشن شما را در خروجی نشان میدهد . اما شما میتوانید نتیجه ی کارتان را با زدن کلید Enter هم ببینید با این تفاوت که این بار انیمیشن شما در صفحه کاری فلش نمایش داده میشود و درواقع یک پیش نمایش از انیمیشن شما است و برای تغییر و اصلاح مفید میباشد . این پیش نمایش ممکن است تفاوت های اندکی با انیمیشن خروجی داشته باشد .


    ساختن انیمیشن با استفاده از روش Shape یا ShapeTween :

    در این روش نیازی به سمبل (Symbol) کردن شکلها نیست . فقط در فریم اول و اخر یک دایره یا مستطیل یا هر شکل هندسی دیگر که میخواهید بکشید اما توجه کنید که انچه در فریم اول قرار دارد باید با محتویات فریم آخر کمی تفاوت داشته باشد تا ایجاد شدن انیمیشن در بیننده حس شود . در واقع از روش ShapeTween بیشتر برای تبدیل شکلها به یکدیگر استفاده میشود .
    خوب وقتی در فریم اول و آخر دوشکل متفاوت قرار دادید یکی از فریم ها جز فریم آخر را انتخاب کرده و از منوی کرکره ای Tween که در پنل Prorerties در پایین صفحه کاری قرار دارد گزینه ی Shape را انتخاب کنید . اگر بین فریم اول و آخر یک فلش (Felesh) یک سو که جهت ان بطرف فریم آخر است مشاهده کردید ، انیمیشن شما بدرستی ایجاد شده است .
    از این روش انیمیشن سازی برای تبدیل یک رنگ به رنگ دیگر در طول اجرای انیمیشن هم میتوان استفاده کرد . فقط کافیست که شکلهایی که در فریم اول و آخر وجود دارند دارای رنگ یکسانی نباشند
     
    یک شخص از این تشکر کرد.