1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

مامبو چیست ؟

شروع موضوع توسط minaaa ‏26/10/11 در انجمن Joomla

  1. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : مامبو چیست ؟

    استایل
    اطلاعات دیگر مثل عنوان سایت ، تاریخ ایجاد و غیره title - Style for the site title.
    .pathway - Default
    styling for the pathway (or breadcrumbs) displayed by the mosPathWay()
    function.
    a.pathway:link - Style for hyperlinks in the pathway
    (or breadcrumbs) displayed by the mosPathWay() function.
    a.pathway:visited
    - Style for hyperlinks that you have visited in the pathway (or
    breadcrumbs) displayed by the mosPathWay() function.
    a.pathway:hover
    - Style for the mouseover effect for hyperlinks that are displayed as
    part of the pathway (or breadcrumbs) displayed by the mosPathWay()
    function.
    .createdate - Format of the "create date" displayed
    for various content items
    .modifydate - Format for the "last
    updated" date displayed at the bottom of various content items.​
     
  2. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : مامبو چیست ؟

    طراحی
    قالب بمنظور طراحی قالب مامبو شما باید به HTML , CSS آشنایی نسبی داشته باشید. به همین منظور پیشنهاد میکنم هر چه سریعتر بر این زبانها مسلط شوید.
     
  3. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : مامبو چیست ؟

    ماژول
    ها توضیحات دقیق در مورد ماژولها در قسمتهای بعدی همین مقاله به تفصیل ذکر خواهد شد. ماژول ها چهارگوش های جادویی کوچکی هستند که محتویات متغیر(داینامیک) دارند. در قسمت مدیریت سایت به Modules-> Site Modules بروید. این قسمت حاوی ماژول های نصب شده در مامبو است که در موقع نصب اضافه شده اند.
    همانطور که می بینید تمام منوها در اصل یک ماژول هستند. فرم ورودی کاربر یک ماژول است. آخرین اخبار ماژول دیگری است که لینکی به آخرین اخبار اضافه شده به گروه اخبار سایت (News Category) میباشد.
    تقریبا هر آنچه با لینک ها و مطالب ورودی کاربران ارتباط دارد یک ماژول است و هزاران ماژول وجود دارد که میتوان آنها را دانلود و نصب کرد.
    با این وصف شما اصلا به همان چند ماژول اولیه که در موقع نصب می بینید محدود نیستید (توضیحات مفصل در پی خواهد آمد).
    وقتی به جدول ماژول ها در مدیریت سایت خود نگاه می کنید ستونی به نام موقعیت ماژول ها را می بینید که موقعیت مکانی ماژول را در صفحه مشخص میکند. اگر روی یکی از این ماژول ها کلیک کنید یک منوی کرکره ای خواهید دید که بوسیله آن میتوانید محل ماژول را تغییر دهید.

    لبته همه محلهای ذکر شده در این منو ممکن است در قالب شما وجود نداشته باشند.برای دیدن مکانهای موجود در قالب فعلی در قسمت مدیریت به Site>Preview>Inline with position نگاه کنید. حالا جای یک ماژول را عوض کنید و نتیجه را در سایت خود بصورت زنده ببینید. جالب بود نه؟!

    ماژولها را میتوان فعال و غیر فعال کرد. در بعضی صفحات یا همه آنها یا هیچکدام position ها جای ماژول را مشخص میکنند و کاری به نمایش یا عدم نمایش آن ندارد.

    صفحات مورد نظر برای نمایش ماژول را میتوانید با کمک کلید کنترل و کلیک ماوس بصورت گروهی منظم یا نامنظم انتخاب کنید و آنها به یک یا چند یا همه منوها متصل کنید
     
  4. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : مامبو چیست ؟

    اضافه کردن متون و تصاویر

    وقتی در مورد اضافه کردن متن و تصویر صحبت میکنم منظورم قسمت وسط صفحه است ، نه منوها ، نه ستونها و نه قابهای دو طرف (مثل نظر خواهی ، ورود کاربران ، یا اخبار). فقط قسمت مرکزی صفحه( در قالب بنام mos_mainbody دیده میشود).

    بعد از اینکه ماژولها را چیدید و بخش ها ومجموعه‌ها را اضافه کردید حالا نوبت مطالب است که در مجموعه‌هایی که در بخشها هستند اضافه شوند.(Contents<Sections> Categories )
    متن

    TinyMCE نام ادیتوریست که مامبو از آن استفاده می کند.برای فعال کردن آن در مدیریت به این منو بروید: Mambots>Site Mambots .انتخاب No WYSIWYG را غیر فعال و TinyMCE WYSIWYG Editor را فعال کنید.اگر با HTML آشنا هستید پیشنهاد میکنم حتما advanced را برای ادیتور TinyMCE فعال کنید.

    البته در مامبو فارسی منتشر شده توسط mambolearn.com این ادیتور با تنظیمات لازم فعال شده است و این توضیحات را میتوانید نادیده بگیرید.

    شما میتوانید متن و تصویر را با افزودن یک موضوع جدید از قسمت منوبار Content > All Content Items اضافه کنید.

    در صفحه تنظیمات موضوع جدید، Page title باعث دیده شدن عنوان موضوع در بالای صفحه خواهد شد. Page alias در url دیده خواهد شد.
    متن شما به دو قسمت تقسیم خواهد شد "مقدمه" و "متن اصلی".(intro & main )
    مقدمه در صفحه اول سایت دیده میشود و با کلیک روی "ادامه مطلب ..." قسمت دوم یعنی متن اصلی دیده میشود که با این کار هر دو قسمت مقدمه و متن اصلی با هم در صفحه جدیدی دیده خواهند شد.
    البته شما میتوانید در مقدمه توضیحی در مورد مطلب اصلی بدهید و با کلیک روی "ادامه مطلب ...." متن اصلی را ببینید.

    بدون تکرار مقدمه

    برای عدم تکرار مقدمه در قسمت پارامترهای تنظیمات موضوع "Hide intro text" را بله بگذارید

    تصاویر

    اول تصاویر مورد نظر را در منوی Site > Media Manager به قسمت تصاویر آپلود کنید.برای انتخاب فایل تصویر از هارد خود ، کلید Browse را بزنید و بعد ، از منوبار بالا Upload را انتخاب کنید. برای ایجاد شاخه و دسته بندی تصاویر از Create استفاده کنید.

    وقتی تصاویر آپلود شدند میتوانید آنها را در موضوعات درج کنید.

    کاری که نباید انجام دهید:
    سعی نکنید تصویر را در متن Drag & Drop کنید. با اینکه ظاهرا اتفاقی میافتد ولی نتایج خوبی در بر ندارد.چون فقط تصویر کوچکی از اصل تصویر را به متن اضافه میکند.
    یک کلید جادویی وجود داد که این کار را برای شما میکند.دو گل کوچک در ادیتور می بینید که یکی حرف "I" دارد و دیگری "P". با کلیک "I" متن روبرو به متن اصلی اضافه میشود: {mosimage} .به محض انجام این کار قسمت images در تنظیمات سمت راست صفحه بدرد بخور میشود.حالا به آنجا بروید و تصویر مورد نظرتان را در لیست انتخاب کنید.و با فشار کلید Add نام تصویر را در پایین Content Images خواهید دید.

    با هر بار فشار "I" یک عبارت {mosimage} در صفحه ادیتور اضافه میشود.شما تصویری نمی بینید.یا حتی نام تصویری را نشان نمیدهند.اگر بیش از یک تصویر داشته باشید آنها به ترتیب لیست شده در Conteny Images نمایش داده میشوند.
    {mosimages} چیست؟ mos_image یک مامبوت است که در متن تصویر قرار میدهد. در ادامه در مورد مامبوت ها صحبت خواهیم کرد.
    مامبوتها دیگری به این منظور موجود هستند.
    حالا که یک موضوع با تصویر ایجاد کردید به سراغ اتصالات (links) میرویم.
     
  5. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : مامبو چیست ؟

    ایجاد لینک (Link)

    برای اتصال صفحات دو راه وجود دارد.منوها و لینکها.در حالت عادی(غیر مامبو) ساده تر است که موقع ایجاد مطلب با ادیتور قسمتی از متن را به صفحه دیگری مربوط کنیم ( لینک دهیم).این کار از ایجاد یک منو ساده تر است.

    مثل همیشه مامبو برعکس است! استفاده از منوها برای ایجاد لینک بسیار ساده تر هستند.

    منوها

    منوها در اصل ماژول هستند.با نصب مامبو تعداد کمی منو در سایت ایجاد میشود.مثل mainmenu ,topmenu, usermenu ,othermenu . چون منوها ماژول هستند شما میتوانید آنها را در موقعیت های مجاز با توجه به قالب خودتان در سایت قرار دهید و جابجا کنید.چیزی که در مورد منوها باید به یاد داشته باشید این است که تا وقتی مطلبی ایجاد نشده نمی شود منوی مربوط به آنرا ایجاد کرد.

    شما میتوانید منوها را از قسمت مدیریت منوها (menu manager) و یا در قسمت مطالب – contents ایجاد کنید. وقتی در حال مشاهده و ویرایش یک مطلب هستید ، (Content>Content Manager>All Content Items>click the Item for edit) یک مطلب را انتخاب کنید. جدولی در سمت چپ وجود دارد که منوی اتصال نام دارد(Link Menu) شما میتوانید یک یا چند منو را برای لینک به مطلب فعلی انتخاب کنید.و این ساده ترین راه ایجاد لینک در مامبو است.

    راه دیگر برای حذف و اضافه اتصال منو به یک مطلب از طریق انتخاب Menu از صفحه مدیریت و انتخاب هر مطلبی که می خواهید است. بعد از انتخاب مطلب(های) مورد نظر با فشار آیکون زباله دان (Trash) آنرا حذف کنید.نگران نباشید اصل مطلب حذف نمیشود بلکه فقط اتصال منو به آن قطع میشود.لینک جدید را با انتخاب کلید New از همین جا ایجاد کنید.در این حالت انتخابهایی برای نوع مطلبی که میخواهید اتصال ایجاد کنید و چگونگی نمایش مطلب با انتخاب این منو خواهید داشت.
    New Menu Items: چگونه ، چه چیزی
    Blog –Content Category
    Blog – Content Section
    Link – Content Item
    و الی آخر.

    کلمه اول (در اینجا Blog ) میگوید که این مطلب چگونه در صفحه ظاهر میشود.یک صفحه بلاگ حاوی جزئیات متعددی از مطالب است ولی فقط مقدمه (intro) هر موضوع را نشان خواهد داد که این مقدمه لینکی به صفحه اصلی مطلب در یک صفحه جدید خواهد بود. یک Link مستقیما به محل مربوطه که برایش مشخص شده وصل شده است. یک Table دارای قسمتهای جدول بندی شده از مطالب است.یک Separator به هیچ جا وصل نیست و Wrapper برای نشان دادن یک سایت دیگر داخل صفحه سایت خودمان .

    کلمه دوم میگوید درصفحه مربوطه چه چیزی ظاهر خواهد شد. بخشها یا گروها ، یک لینک به مطلب خارج از سایت یا یک خط اخبار ، به یک قسمت "تماس با ما" یا یک مطلب ثابت و ... .
    قبل از ایجاد منوهای خیلی زیاد یادتان باشد که منوها ماژول هستند و مامبو ماژولهای زیادی در خود دارد.مثلا اگر میخواهید منویی برای اخبار بسازید دست نگه دارید! این کار را مامبو قبلا انجام داده است.ماژول آخرین اخبار " Latest News" عنوان آخرین خبرها و لینک به هریک را که در گروه اخبار باشد نمایش میدهد و شما احتیاج به هیچ کاری جز انتخاب جای این ماژول لازم نیست انجام دهید.


    ایجاد لینک در متن یا تصویر

    اگر میخواهید قسمتی از متن یا یک تصویر را یک مطلب به صفحه دیگری لینک دهید اولین کار این است که یکی از کامپوننت های url را تهیه کنید.من SEF پیشفرض مامبو را پیشنهاد میکنم.

    اگر به آدرس صفحات وب خودتان نگاه کنید آنها را بسیار نامفهوم خواهید یافت. SEF آدرسها را بهتر و زیباتر میسازد و از نام بخش ها و مجموعه ها و عنوان مطالب برای اجزاء آدرس استفاده میکند.

    در مامبو این روش ممکن است نتیجه مطلوبی به همراه نداشته باشد .

    حال چه زشت و چه زیبا هر صفحه ای را که میخواهید به آن لینک دهید باز کنید.از آدرس بار بالای Browser آدرس این صفحه را بطور کامل انتخاب کنید(Highlight). با کلیک راست و انتخاب Copy آدرس را در حافظه کپی کنید.حالا به مطلبی که میخواهید در آن لینک ایجاد کنید بروید. متن یا تصویرمورد نظر را highlight کنید و آیکون link را از بالای ادیتور مطلب کلیک کنید.در قسمت مربوط به آدرس، متنی را که در حافظه کپی کرده بودید با راست کلیک وpaste در محل خود قرار دهید.
     
  6. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : مامبو چیست ؟

    بلاگ ها و صفحه اول سایت

    به تازگی سوال شده که چطور بلاگ های خاص ایجاد کنیم؟این هم توضیحات لازم:

    بلاگ ها

    در مامبو می توانید بلاگی ایجاد کنید که خارج از بخشها و مجموعه ها باشد. بلاگ به زبان ساده یعنی صفحه ای که عنوان و خلاصه ای از عناوین یک بخش یا مجموعه را نشان میدهد و به متن کامل عناوین لینک شده است.شما میتوانید هر صفحه ای را به شکل یک بلاگ در آورید.

    1- یک مجموعه (category) ایجاد کنید و نام آنرا آزمایش بگذارید. 2- برای ایجاد یک صفحه بلاگ، یک منوی جدید ایجاد کنید- یادتان باشد در مامبو از صفحه واقعی(page) خبری نیست ! فقط منوها و لینک به آنها واقعی اند.(بخشهای قبلی را بخوانید). Mainmenu را انتخاب کنید و new را کلیک کنید.یک صفحه از انتخاب های متفاوت ظاهر خواهد شد. Content Category-Blog را تیک بزنید.سپس نام صفحه را بگذارید و گروه آزمایش را انتخاب کنبد.یادتان نرود که قسمت پارامترهای صفحه را نگاه کنید و تنظیماتی مثل تعداد ستونها و انتخابهای مفید دیگر را تنظیم کنید.

    صفحه اصلی سایت

    یکی از اشتباهات من این بود که فکر میکردم Frontpage Manager ( مدیریت صفحه نخست در کنترل پنل) برای کار با صفحه اول و اصلی سایت است.اینطور نیست. مامبو شیئی بنام بلوگ دارد و بین دو ستون سمت چپ و راست یکی از این بلاگ هاست.

    بلاگ یک شی بسیار قدرتمند و غیر معمول است .بطور پیش فرض یک بلاگ تک ستونی است. و میتواند 2 ستونی هم باشد . در هر بلاگ میتوان به بلاگ های دیگر لینک داد.

    بلاگ کاملا قابل تنظیم و انعطاف پذیر است و شما در اشکال مختلف از آن استفاده میکنید و یادتان باشد کاری که میکنید فقط تغییر تنظیمات همین بلاگ عجوبه است .شما این تغییرات را در user menus>mainmenu انجام میدهید.با تغییر در مقدمه (intro) و ستونها و leading شکل و شمایل مورد نظر شما حاصل میشود. یک بلاگ همچنین به مجموعه ای از عناوین مطالب نیز اشاره میکند. هر عنوانی که در اولین آیتم منوی اصلی (Mainmenu) سایت شما باشد صفحه اصلی یا اول محسوب میشود. با فهمیدن این موضوع کمی حالتان گرفته میشود.چون شما اجبارا مجبورید اولین انتخاب منوی اصلی را صفحه نخست قرار دهید.هر چیز دیگری را جایگزین کنید front Page Manager آنرا ویرایش خواهد کرد.
     
  7. کاربر پیشرفته

    تاریخ عضویت:
    ‏9/12/10
    ارسال ها:
    19,795
    تشکر شده:
    6,456
    امتیاز دستاورد:
    113
    پاسخ : مامبو چیست ؟

    ماژول ها، کامپوننت ها و مامبوت ها

    تفاوت بین کامپوننت و ماژول و مامبوت چیست؟

    ماژول ها

    ضماءم نرم افزاری هستند که در سایت شما اطلاعات را به نمایش میگذارند.منوها ماژول هستند.نظرخواهی ها ماژول هستند. فرم ورود به سایت یک ماژول است. ماژولها در موقعیت های قالب قرار میگیرند و در ظاهر سایت دیده میشوند.

    کامپوننت ها

    در اصل یک برنامه هستند.آنها یک توانایی جدید به قسمت مدیریت اضافه میکنند.پس وقتی شما میخواهید مثلا یک خبرنامه به سایت اضافه کنید هم کامپوننت و هم ماژول آنرا نصب میکنید. وقتی کامپننتی نصب میشود در منوی Component صفحه مدیریت قابل مشاهده است. وقتی از این لیست کامپوننت نصب شده را انتخاب میکنید ابزار تنظیم و کاربرد بهینه از این کامپوننت را میتوانید ببینید.

    مامبوت ها

    عملگرهای کوچکی هستند که ماموریت دارند موضوعاتی را قبل از نمایش یا کاربرد به روشی دستکاری اصلاح یا سازماندهی کنند.مامبو در هسته مرکزی خود تعدادی مامبوت دارد.برای مثال mosimage برای تبدیل تگ {mosimage} به تگ img در HTML بکار میرود mospagebreak برای صفحه بندی و ایجاد جدول مطالب بکار میرود.به نظر میاید که ما به عنوان کاربر کمتر به مامبوت ها نیاز داشته باشیم اما اینچنین نیست!

    Add-on

    Add-on نام غیر فنی برای ابزارهای با مزه ای است که در نصب هسته اصلی مامبو وجود ندارد.Add-on ها معمولا از یک کامپوننت و یک ماژول وابسته به آن تشکیل میشوند مثل : پشتیبانی فعال و گاهی از یک ماژول و یک مامبوت تشکیل میشوند مثل: AkoComment