1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

چه زمانی عوض كردن روكش دندان ضروری است؟

شروع موضوع توسط نیاز غنی ‏28/1/23 در انجمن دندان پزشکی

  1. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏11/6/22
    ارسال ها:
    45
    تشکر شده:
    14
    امتیاز دستاورد:
    8
    جنسیت:
    زن
    تشخیص نهایی تعویض روکش دندان بر عهده‌ی دندانپزشک است؛ با این حال مواردی وجود دارد که در صورت رخ دادن آن‌ها می‌توانید مطمئن شوید که روکش دندانتان باید جایگزین شود.

    شکستن تمام یا قسمتی از روکش
    با اینکه روکش‌های دائمی عموماً از مواد مستحکمی ساخته می‌شوند، قابل شکستن یا ترک خوردن هستند. ممکن است روکش دندان در طی یک حادثه مانند ورزش رزمی، برخورد دندان با زمین یا یک جسم سخت دیگر، جویدن غذای سفت، گذشت زمان، مراقبت نکردن از روکش، کیفیت پایین روکش و یا مهارت پایین دندانپزشک بشکند. در این صورت روکش شما مطمئناً نیاز به تعویض دارد.

    از دست دادن زیبایی روکش
    ممکن است با گذشت زمان مواد سرامیکی موجود در روکش‌های دندانی، مخصوصاً مواد سرامیکی نسل قدیم، زیبایی خود را از دست دهند. همچنین با افزایش سن تغییراتی در ظاهر لثه و سایر دندان‌های ما ایجاد می‌شود؛ مثلاً فرورفتگی و تیرگی یا سیاه شدن لثه و تغییر رنگ دندان‌های طبیعی باعث می‌شوند که روکش دندان قابل تشخیص شده و جلوه‌ی بدی پیدا کند. همچنین با گذشت زمان رنگ تیره‌ای در روکش‌های فلز-سرامیک دیده می‌شود. در صورت بروز این مشکلات بیمار می‌تواند نسبت به تعویض روکش خود اقدام کند.
    جایگزینی روکش‌های نسل قدیم با روکش‌های مدرن
    همان طور که می‌دانید روکش‌های قدیمی‌تر با موادی ساخته می‌شدند که نسبت به روکش‌های مدرن از استحکام و زیبایی کمتری برخوردارند. بسیاری از افراد به دلایل درمانی و زیبایی شناختی اقدام به جایگزینی روکش‌های قدیمی دندان خود با روکش‌های نسل جدید همچون روکش زیرکونیا می‌کنند.

    پوسیدگی دندان باقی‌مانده
    می‌دانیم که مقداری از دندان ما همچنان در سطح زیر روکش باقی‌ مانده است. علیرغم استفاده از روکش، ممکن است این دندان دچار پوسیدگی بیشتر شود. در صورتی که پوسیدگی به قدری شدید نباشد که توانایی پشتیبانی از روکش جدید را نداشته باشد، دندانپزشک روکش قبلی را برداشته، پوسیدگی دندان زیر روکش را درمان کرده و روکش جدیدی بر روی دندان شما قرار می‌دهد.
    عفونت پالپ دندان
    پالپ دندان بخشی از دندان است که کانال‌های ریشه را پر کرده است. گاهی اوقات پالپ در اثر وجود باکتری‌های مختلف عفونت می‌کند. در این صورت دو راه بیشتر نخواهید داشت؛کشیدن دندان بطور کامل و یا اینکه عفونت پالپ را با عصب کشی درمان کنید. در صورت انتخاب عصب کشی، دندانپزشک ناچار است که روکش قدیمی دندانتان را برداشته و دندان را عصب کشی کند. پس از ترمیم ریشه دندان وی روکش جدیدی برای دندان شما می‌سازد.

    عفونت و درد لثه
    هنگامی که دندان باعث از بین رفتن خط لثه شده و موجب درد و عفونت لثه شود، زمان تعویض روکش دندان فرا رسیده است. با دلایل دندان درد بعد از روکش بیشتر آشنا شوید.

    گذر زمان
    حتی اگر هیچ یک از موارد بالا رخ ندهد، پس از گذشت ۱۰ تا ۱۵ سال باید روکشتان را تعویض کنید؛ زیرا عمر مفید روکش‌ها معمولاً یک دهه تا پانزده سال است.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏17/2/23
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏16/2/23
    ارسال ها:
    2
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    دندانپزشک زیبایی و ترمیم
    انجام مراقبت های بعد از روکش هم میتونه تو میزان ماندگاریش تاثیر زیادی داشته باشه