1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

قصه کودکانه برای کودکان و فواید آن

شروع موضوع توسط niniato ‏21/1/23 در انجمن بازارچه موبایل

  1. داره راه میوفته!

    تاریخ عضویت:
    ‏3/5/21
    ارسال ها:
    28
    تشکر شده:
    10
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    زن
    شمابه عنوان پدرومادر تا چه اندازه از قصه کودکانه اطلاع دارید؟ به طورکلی در طول شبانه روزچند بار برای کودکتان قصه کودکانه می خوانید؟ برای کودکتان چند تا قصه کودکانه خریده و یا می خرید؟ رایج‌ ترین پاسخ به این سوالات ، پاسخ به‌ ندرت و یا حتی هیچ‌وقت است. بسیاری از کودکان به دلیل پیچیدگی‌های زندگی و کمبود وقت آزاد پدرومادرها ، وابستگی و اعتیاد خودشان به ابزارهای نو،از شنیدن قصه کودکانه توسط پدرومادرهای خود محروم هستند. مشکلاتی که پدرومادرهای جوان امروزه با آن درگیر هستند بیشترین آسیب را به کودکان وارد کرده است. اگر از خودتان می پرسید این مشکلات چه ربطی به کودکان و قصه کودکانه دارد با خواندن این مقاله تا انتها همراه ما باشید تا پاسخ سوالات خودرا به دست آورید.

    فواید قصه کودکانه برای کودکان
    بیشترین تاثیری که قصه کودکانه برای کودکان دارد برروی شخصیت آنهاست. شخصیت بخشی از هویت کودکان است که به مرور زمان که بزرگتر می شوند کامل ترمی شود. کودکان برای پیداکردن هویت خود باید باآن آشنا شوند. هویت با فرهنگ خانواده وجامعه، آداب ورسوم و آشنایی با خود واجتماعی که در آن زندگی می کنند ایجاد می شود. انسان بدون هویت همانند انسان بدون شناسنامه است که احساسی جز پوچی ندارد. درباره شناخت تاثیری که قصه کودکانه در شکل گیری این هویت در کودکان دارد، این گفتار را تاآخر بخوانید.

    شکل گیری هویت کودکان براساس قصه کودکانه
    قصه کودکانه بیشتر درمورد داستان هایی استفاده می شود که درگذشته اتفاق افتاده اند. به همین دلیل قصه کودکانه بخشی از تاریخ گذشته هر کشوری می تواند باشد. در قصه کودکانه روایات و داستان هایی که گفته می شود از زندگی آدمهایی است که هریک به نوعی در جامعه زندگی کرده اند وعقاید وفرهنگی خاص داشته اند. بخشی ازاین عقاید و فرهنگ برگرفته از کل جامعه است وبخشی کاملاً شخصی و منحصر به زندگی شخصیت داستان. در قصه کودکانه به طورغیرمستقیم به این بعد از جامعه پرداخته می شود و به کودکان درباره کلیت فرهنگی حاکم برجامعه از گذشته تا حال اطلاعاتی داده می شود. آشنایی کودک با گذشته جامعه، آشنایی با ریشه فرهنگی و خانوادگی اوست.از این رو قصه کودکانه به کودکان در یافتن بخشی از هویت خود کمک می کند.

    آموزش رویارویی با مشکلات به کودکان با قصه کودکانه
    همانطورکه گفته شد قصه کودکانه در تکمیل فرآیند هویت شناسی کودکان بسیار مهم است. هرچه کودکان از نظرهویت و شناخت آن غنی باشند به همان میزان نیز در رویارویی با مشکلات موفق تر خواهند بود. انسان های ضعیف وناتوان که در برابر مشکلات کوتاه می آیندو تسلیم آنها می شوند، معمولاً احساس پوچی بیشتری می کنند. وقتی در قصه کودکانه، از مشکلات و رویارویی با آنها صحبت می شود، وقتی با ایمان و تکیه برعقاید وهمکاری جمعی که نمادی از هویت یک جامعه است مشکلات، کوچک شمرده می شوند، دیگرناامیدی و سرخوردگی وجود ندارد. در قصه کودکانه، کودک یاد می گیرد که قوی بودن و مبارزه برای انسان های اصیل است.

    برای خواندن قصه کودکانه باید خودتان باشید
    شما به عنوان پدرومادر الگوی رفتاری برای کودکان هستید. هرگونه رفتار وگفتار از سوی شما درتقلید کودکتان و در نهایت تربیت او اثرگذاراست. درست است که قصه کودکانه در الگوپذیری کودکان نقش زیادی دارداما اگرقصه کودکانه با آنچه کودک در دنیای واقعی و پیرامون خود می بیند متفاوت باشد نوعی دوگانگی شخصیتی برای کودک ایجاد می کند که درهویت سازی اونیزنتیجه عکس دارد. درهنگام خواندن قصه کودکانه تلاش نکنید که آنچه خودتان نیستید را برای کودکتان با قصه کودکانه، خوب و درست نشان دهید. البته این به این معنا نیست که قصه نامناسب برای کودکتان انتخاب کنید و بخوانید بلکه باید ابتدا خودتان از قصه کودکانه آموزش ببنید. اگررفتار نامناسبی دارید ابتدا خود را اصلاح کنید تا کودتان باورکند آنچه قصه کودکانه می گوید قابل قبول است.

    پدرومادر الگوی رفتاری کودک هستند لذا از نظر کودک قصه کودکانه ای که والدین انتخاب می کنند و می خوانند آن چیزی است که خودشان هستند و باور دارند. پس کودکان را دچاردوگانگی هویتی نکنید.