1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

نکات مهم در باره تخم مرغ

شروع موضوع توسط asbesefid ‏20/1/23 در انجمن آشپزخانه

  1. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏31/10/22
    ارسال ها:
    1,037
    تشکر شده:
    3,454
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد

    خرید تخم مرغ را می توان ساده ترین کار دانست . البته قیمت این ماده غذایی ساده روز به روز در حال تغییر است . با این حال تخم مرغ وعده غذایی بسیاری از مردم دنیا است .
    نکات مهم در هنگام خرید تخم مرغ – معرفی 7 روش ویژه و ساده

    خرید تخم مرغ و نکات مهم در هنگام خرید تخم مرغ می تواند برای بسیاری از افراد مهم باشد. تخم مرغ یکی از پر مصرف ترین ماده های غذایی در دنیا است که برای خرید ان باید دقت بالایی داشت .تخم مرغ را می توان در هر وعده غذایی مصرف گکرد. با هر غذایی مصرف کرد. در واقع این ماده غذایی عصای دست آشپزها و یاور همیشگی شکم های گرسنه ای است که خیلی زود و سریع به دنبال غذایی خوشمزه و بی دردسر هستند. جالب این است که تخم مرغ بنا به اینکه صبحانه است یا ناهار یا شام، شما را به بهترین شکل ممکن سیر و راضی کند.
    روش های مصرف تخم مرغ هم در نوع خود جالب هستند. از نیم رو و املت گرفته تا به صورت اب پز، عسلی و حتی اگر بدنساز باشید حتی به صورت خام نیز می توانید مصرف کنید ! از مصرف تخم مرغ با سوسیس ، شیر و و به صورت ترکیبی با دیگر غذا ها هم می توان گفت .
    نکات مهم در هنگام خرید تخم مرغ

    خرید تخم مرغ در نگاه اول ساده است اما همین ساده بودن نکات زیادی را دارد که باید به ان توجه کنید . در ادامه برخی از این نکات را به شما معرفی می کنیم .
    1- تاریخ انقضای تخم مرغ

    تاریخ انقضای تخم مرغ آنقدر اهمیت دارد که اگر تست هایی که گفته شد را انجام دادید، اما حتی یک روز از تاریخ انقضا عبور کرده بود، عاقلانه ترین کار این است که از مصرف آن صرف نظر کنید. تاریخ تولید و انقضای تخم مرغ عموما روی بدنه و روی بسته بندی تخم مرغ حک می شود که باید حتما و حتما آن را مورد توجه قرار بدهید. یکی از مهم ترین عواملی که در هنگام خرید باید به آن دقت کنید تاریخ روز بودن آن است. هر چه تاریخ تولید آن نزدیکتر باشد، بهتر است.

    تخم
    2- تخم مرغ سفید یا تخم مرغ محلی ؟

    تخم مرغ های سفید معمولا کوچک تر از تخم مرغ های قهوه ای هستند و به همین خاطر قیمت پایین تری هم دارند. تخم مرغ های قهوه ای یا همان محلی، تخمِ مرغ هایی با پرهایی به رنگ های متنوع هستند اما تخم مرغ های سفید را مرغ هایی با پر سفید می گذارند. طعم و خاصیت این دو نوع تخم مرغ تفاوت چندانی با هم ندارد اما باید بدانید که تخم مرغ های قهوه ای حاصل تخم گذاری مرغ هایی است که در روستا و فضای آزاد و با تغذیه ای طبیعی، عمر خود را سرمی کنند. بنابراین امکان دارد که طعم تخم مرغ محلی کمی بهتر از هم تای سفیدش باشد.

    باید این نکته دقت کنید که تخم مرغ های محلی همواره قهوه ای نیستند و برخی از تخم مرغ های محلی مخصوصا مربوط به خطه شمال دارای رنگ مایل به صورتی کم رنگ هستند. این تخم مرغ ها را می توانید به صورت روزانه از بازار روز های محلی و روستایی تهیه کنید .

    در هنگام خرید تخم مرغ به محل پرورش مرغ های محترمی که تخم گذاشته اند، دقت و توجه داشته باشید. باید بدانید که تخم مرغی که می خورید از محصولات کارخانه ای است یا در مزرعه و روستا به وجود آمده است. تخم مرغ های محلی معمولا از آلودگی های هورمونی احتمالی تخم مرغ های کارخانه ای به دور هستند اما چون آغشته به فضولات مرغ هستند، امکان دارد که دچار میکروب هایی باشند. نکته مهم این است که تخم مرغ های محلی تاریخ مصرف و انقضا ندارند پس باید به شدت دقت کنید !
    3- تخم مرغ فاسد بوی بدی می دهد.

    برای اطمینان از سالم بودن تخم مرغ آن را بو کنید ، اگر بوی ناخوشایند و قوی به مشامتان رسید تخم مرغ ناسالم است. البته تخم مرغ هایی که در فروشگاه هابه فروش می رسد معمولا سالم هستند. این روش برای تخم مرغ های محلی بیشتر کاربرد دارد. مراقب باشید که در هنگام بو کردن لب ها و دهان شما با پوست تخم مرغ محلی تماسی نداشته باشد .
    تکان دادن تخم مرغ محلی
    برای اطمینان از سالم بودن تخم مرغ محلی آن را کنار گوشتان تکان دهید، اگر صدایی از آن شنیدید که تخم مرغ ناسالم است. دلیل صدایی که از تخم مرغ ناسالم شنیده می شود کیسه هوایی است که در اثر رطوبت و دی اکسید کربن بزرگ شده است.

    تخم
    4- تخم مرغ غنی شده با امگا 3

    اگر بخواهید از فروشگاه های بزرگ تخم مرغ را خریداری کنید ممکن است با این برچسب روبرو شوید. تخم مرغ غنی شده با امگا 3 ! این یعنی چه؟ بعضی از مرغ ها از غذاهایی حاوی امگا۳ تغذیه می کنند و از همین روست که تخم مرغی که تحویل ما می دهند هم غنی شده با این ماده خواهد بود. موادی مانند سویا، تخم کتان و روغن ماهی دارای امگا 3 هستند. تخم مرغ های محلی فاقد این ویژگی هستند. امگا 3 هم برای بدن بسیار مفید است .
    5- خرید تخم مرغ ارگانیک

    در سال های اخیر واژه ارگانیک به شدت در فروشگاه های مواد غذایی استفاده شده است . اما تا به حال واژه تخم مرغ ارگانیک به گوش شما خورده است ؟ این نوع از تخم مرغ ها حاصل تخم گذاری مرغ هایی هستند که به صورت ارگانیک تغذیه می شوند یعنی در غذاهایشان خبری از مواد هورمونی و آنتی بیوتیک ها نیست و می توانند در فضای باز و آزاد، غذا بخورند. البته این نوع مرغ ها با مرغ های محلی فرق دارند. در واقع همان مرغ های سفید هستند که در فضای باز حرکت می کنند و. غذا می خورند.

    با این حال ممکن است این واژه کمی گول زننده باشد . پژوهش هایی که پیرامون تفاوت تخم مرغ ارگانیک و با تخم مرغ های معمولی انجام شده، نشان می دهد که شاید درصد مس، پروتئین و پتاسیم موجود در این نوع تخم مرغ ها کمی بیشتر باشد. این در حالی است که تخم مرغ های معمولی منیزیم و آهن بیشتری دارند و مواردی که غنی شده محسوب می شوند هم از کلسیم و منیزیم بیشتری برخوردارند. واقعیت این است که تغییرات تغذیه مرغ ها می تواند روی مقدار مواد مغذی موجود در تخمشان اثر بگذارد. یعنی همه ترخم مرغ ها داره مواد غذایی یکسانی هستند با این حال برخی ممکن است بعضی از تخم مرغ ها داای مقدار بیشتری از این مواد مغذی باشند .

    خرید
    6- خرید تخم مرغ پاستوریزه

    در سال های اخیر تخم مرغ پاستوریزه هم وارد فروشگاه ها شده است. شاید برای شما سولا باشد که خرید تخم مرغ پاستوریزه به چه صورت است؟ اصلا منظور از تخم مرغ پاستوریزه چیست؟ تخم مرغ های پاستوریزه در مجاورت حرارت قرار می گیرند تا باکتری های احتمالی آنها از بین برود. شاید از نقطه نظر از بین رفتن باکتری ها، پاستوریزه کردن آنها ایدهٔ خوبی باشد اما واقعیت این است که حرارت می تواند موجب از بین رفتن بخش اعظمی از ارزش غذایی این ماده شود. کسانی که دوست دار مصرف تخم مرغ به شکل عسلی و نیمه پخته هستند، با مصرف تخم مرغ های پاستوریزه، کمتر در معرض خطر انتقال باکتری از تخم مرغ به بدن شان خواهند بود.
    7- بررسی ظاهر در هنگام خرید تخم مرغ

    بهترین کاری که می توانیم در هنگام خرید تخم مرغ انجام دهیم، دقت به ظاهر تخم مرغ است. پوسته ی تخم مرغ لایه ی محافظ مواد غذایی داخل آن است. بدیهی است که اگر این پوشش دارای ترک، شیار، منفذ و شکستگی باشد، آلودگی های بیرون از آن به راحتی به آن وارد می شود. پس بدنه ی آهکی تخم مرغ نباید دارای کوچکترین سوراخی باشد که اجازه ی ورود عوامل مخرب، باکتری، ویروس و را بدهد. پس مراقب باشید که تخم مرغ شکسته نخرید. برخی از فروشگاه ها تخم مرغ شکسته را ارزان می فروشند. گول این قیمت پایین را نخورید !
    نحوه ی تشخیص تخم مرغ تازه و مانده از یکدیگر در منزل

    بعد از خرید تخم مرغ نیز می توانید نسبت به تازه بودن ان اقدام نمایید. حتی ممکن است تخم مرغ های تازه خریداری شده با تخم مرغ های قدیمی قاطی شده باشند. در نتیجه می توانید از روش های زیر برای تشخیص تازه یا کهنه بودن تخم مرغ ها استفاده نمایید.
    روش اول استفاده از ظرف آب

    یکی از روش هایی که می توانید با استفاده از آن تازگی و ماندگی تخم مرغ را محک بزنید این است که ابتدا تخم مرغ های خام را چند دقیقه در فضای اتاق و بیرون از یخچال قرار بدهید تا به دمای محیط برسند. تخم مرغ سرد احتمال خطای این روش را بالا می برد.

    برای اینکار مراحل زیر را انجام دهید :

    یک ظرف یا یک کاسه را پر از آب کنید. سعی کنید ظرفی را انتخاب کنید که ارتفاع آن حداقل دو برابر ارتفاع تخم مرغ باشد. ظرف کم عمق تناسبی برای این کار ندارد، پس از انتخاب آن صرف نظر کنید.
    تخم مرغ را در داخل ظرف آب قرار بدهید. باید یکی از سه حالت زیر رخ بدهد :

    اگر تخم مرغ فرو رفت و در پایین ظرف قرار گرفت، به معنای تازگی آن است.
    اگر تخم مرغ فرو رفت، اما در اواسط ظرف آب ایستاد؛ تخم مرغ کاملا تازه نیست و چیزی حدود سه هفته از تولید شدنش گذشته است.
    اگر تخم مرغ روی سطح آب ایستاد و اصلا فرو نرفت، در این حالت باید از مصرفش پرهیز شود.

    بررسی
    بررسی تخم مرغ تازه در هنگام شکستن ان

    یکی از مهم ترین عواملی که میزان تازگی و قابل مصرف بودن تخم مرغ را تعیین می کند، ماده ی غشایی انعطاف پذیر و سفیدی است که وظیفه ی آن نگه داشتن زرده ی تخم مرغ در وسط سفیده است. هر چه تخم مرغ تازه تر باشد، این ماده هم به خوبی از عهده ی کار خود برمی آید. اگر در هنگام شکستن تخم مرغ دیدید که زرده و سفیده از هم مستقل هستد و به راحتی جدا شده اند، می توانید گمان ببرید که تخم مرغ تازه نیست.
    استفاده از اب و نمک در خانه برای تست تخم مرغ

    اگر تخم مرغ محلی خریده اید این روش به خوبی مناسب است . برای اطمینان از سالم بودن تخم مرغ، درون ظرفی آب سرد کمی نمک اضافه کنید و تخم مرغ را داخل آن بیندازید، در صورت خارج شدن حباب هایی از اطراف تخم مرغ تخم مرغ سوراخ شده و نا سالم است.

    نکته مهم : برخی از افراد بعد از خرید تخم مرغ اقدام به شستن ان می کنند. این کار بر اساس برخی از نظرات کارشناسی پیشنهاد نمی شود. چرا که پوست تخم مرغ دارای منافذی است که باعث می شود اب به درون ان نفوذ کند. در نتیجه باکتری و میکروب های روی سطح پوست تخم مرغ توسط ان به داخل ان نفوذ می کنند.

    بررسی ماده سفید داخل تخم مرغ

    این ماده سفید چالازا نام دارد. چالازا ظاهر ناخوشایندی دارد؛ اما می تواند اطلاعات بسیار خوبی برای ما فراهم آورد. چالازا به ما کمک می کند تا میزان تازگی تخم مرغ را تشخیص دهیم. در تخم مرغ های تازه این رشته سفید رنگ به راحتی قابل مشاهده است؛ اما در تخم مرغ های قدیمی به سختی قابل مشاهده است یا اصلاً وجود ندارد؛ بنابراین اگر شما یک رشته بزرگ چالازا در تخم مرغ خود یافتید، مطمئن باشید که تخم مرغ شما سالم و تازه است.

    بررسی

    یکی دیگر از مورادی که با ان می توان تازه بودن تخم مرغ را بررسی کرد ماده سفید رنگ داخل تخم مرغ است که معمولا از ان به عنوان نطفه داخل تخم مرغ یاد می شود اما این ماده سفید رنگ که چالازا نام دارد اصلا نطفه نیست!

    در واقع وظیفه اصلی چالازا نگه داشتن زرده در مرکز سفیده تخم مرغ و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن است. این بخش دقیقاً مانند یک کمربند ایمنی اتومبیل عمل می کند که از سرنشینان در برابر آسیب های ناشی از حوادث و تصادفات محافظت می کند. در بهترین حالت تخم مرغ تازه دو چالازا دارد که در دو طرف تخم مرغ قرار گرفته اند. این چالازا ها به زرده تخم مرغ متصل هستند.
    نتیجه گیری نهایی خرید تخم مرغ

    این پست شامل یک راهنمای خرید تخم مرغ بود که به شما کمک می کرد تا بتوانید محصول مورد نظر خود را به خوبی شناسایی کنید و بدانید که در هنگام خرید و پس از خرید تخم مرغ آن به چه نکاتی توجه کنید. امیدواریم که راهنمای خرید تخم مرغ در رساندن اطلاع و آگاهی به شما مفید و موثر عمل کرده باشد.
    راهنمای خرید تخم مرغ به صورت آنلاین

    تخم مرغ یک ماده غذایی است که خیلی سریع فاسد می شود. در واقع باکتری های موجود در پوست تخم مرغ در مدت 5 روز شروع به فعالیت کرده و سریع تخم مرغ را فاسد می کنند. هی همین دلیل تخم مرغ باید به صورت تازه تهیه و خریداری شود. البته برخی از تخم مرغ های پاستوریزه و شرکتی می توانند تا 2 یا 3 هفته قابل استفاده باشند. در هنگام خرید بهتر است به سراغ تخم مرغ های تازه بروید.


    ارسال‌ها
     
    m naizar از این پست تشکر کرده است.
  2. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏31/10/22
    ارسال ها:
    1,037
    تشکر شده:
    3,454
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    [​IMG]

    آیا تاکنون در مورد رشته سفید رنگ عجیبی که به زرده تخم‌مرغ چسبیده، فکر کرده‌اید؟ این رشته سفید رنگ دقیقاً چیست؟ همه تخم‌مرغ‌ها نطفه طناب‌مانندی دارند؛ اما برخلاف باور عمومی، این رشته سفید نطفه نیست. به نظر می‌رسد این رشته سفید رنگ بیشتر شبیه یک کمربند ایمنی است. همچنین این رشته چالازا (chalazae) نامیده می‌شود. هر تخم‌مرغ دو چالازا دارد که در دو طرف تخم‌مرغ قرار گرفته‌اند. این چالازا‌ها به زرده تخم‌مرغ متصل هستند.

    وظیفه این بخش از تخم‌مرغ، نگه داشتن زرده در مرکز سفیده تخم‌مرغ و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن است. این بخش دقیقاً مانند یک کمربند ایمنی اتومبیل عمل می‌کند که از سرنشینان در برابر آسیب‌های ناشی از حوادث و تصادفات محافظت می‌کند.

    واقعیت این است که چالازا ظاهر ناخوشایندی دارد؛ اما می‌تواند اطلاعات بسیار خوبی برای ما فراهم آورد. چالازا به ما کمک می‌کند تا میزان تازگی تخم‌مرغ را تشخیص دهیم. در تخم‌مرغ‌های تازه این رشته سفید رنگ به راحتی قابل مشاهده است؛ اما در تخم‌مرغ‌های قدیمی به سختی قابل مشاهده است یا اصلاً وجود ندارد؛ بنابراین اگر شما یک رشته بزرگ چالازا در تخم خود یافتید، مطمئن باشید که تخم‌مرغ شما سالم و تازه است
     
    m naizar و M @ H @ K از این پست تشکر کرده اند.