1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

پریود مردانه

شروع موضوع توسط asbesefid ‏26/11/22 در انجمن مقالات پزشکی

  1. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏31/10/22
    ارسال ها:
    1,037
    تشکر شده:
    3,457
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    [​IMG]
    پریود مردانه یا عارضه بدخلقی مردانه چیست؟

    تصویر مرد غرغروی بداخلاقی که به همه چیز گیر می دهد و پرخاشگری می کند می تواند به پریود مردانه یا عارضه بدخلقی مردانه مرتبط باشد که به صورت بالینی به تغییرات هورمونی ماهانه مردان مرتبط می شود. درست مانند پریود زنان، این عارضه نیز با تغییرات خلق و خو و جسمی همراه است.

    تغییرات خلق و خوی مرد در طول ماه می تواند تاثیر زیادی در رابطه او با همسرش داشته باشد. برای شناخت بهتر این سندروم، روش های درمان و بهبود رابطه با این مطلب همراه باشید.

    آیا پریود در مردان واقعی است؟
    تغییرات هورمونی وابسته به جنسیت نیست و مردان و زنان هر دو آن را تجربه می کنند. تظاهرات این تغییر هورمونی در زنان به شکل خونریزی و واضح تر دیده می شود که همه اطلاعاتی نسبی راجع به آن دارند. در مردان نیز هر روز صبح سطح تستوسترون افزایش یافته و عصر کاهش می یابد. سطح این هورمون در طول دوره عمر مرد نیز متغییر است، به نحوی که به تدریج پس از دهه ۳۰ کاهش می یابد.

    بسیاری از محققان معتقدند کاهش این هورمون در بدن مردان، علائمی مانند سندروم ملال پیش از قاعدگی یا علائم پریود در زنان را به وجود می آورد که عبارتند از خستگی، افسردگی و تغییرات خلقی.

    محققان ارتباط تستوسترون با نوسانات خلقی را تایید می کنند. همچنین، لازم به ذکر است این نوسانات خلقی در مردان دارای الگوی منظمی مانند آنچه در زنان رخ می دهد نیست.

    علائم پریود مردانه چیست؟
    همانطور که از نامش پیداست، مشخصه اصلی آن تحریک پذیری و بدخلقی است. افسردگی و کاهش اعتماد به نفس از دیگر علائم آن به شمار می رود. علائم این عارضه باعث اشکال در تمرکز، دشواری در به خواب رفتن یا خواب ماندن و کاهش انرژی می شود. همچنین، تغییرات هورمونی در مرد باعث کاهش میل جنسی و اختلال نعوذ می شود.

    تمام این علائم بر رابطه مرد با همسرش، اغلب به شکل منفی، تاثیر دارد. بدخلقی و تغییر در میل جنسی یک رابطه عشقی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

    شناخت این علائم گام مهمی در پرداختن به آن است. همچنین، شریک زندگی نیز می تواند درک بهتری از اوضاع داشته باشد و همدلی بیشتری نشان دهد.

    علائم رفتاری مردان در این دوره عبارتند از:

    • خشم
    • بی صبری
    • کنایه و طعنه زنی
    • اضطراب
    • پرخاشگری
    • بحث کردن
    • تنفر یا نشان ندادن عشق به همسر
    • ناامیدی
    • انزوا
    • خودخواه و پرتوقع شدن
    • وارد شدن در فاز دفاعی
    • اندوه
    • نارضایتی
    برخلاف آنچه از نام آن پیداست و برخلاف تصوری که از پریود در زنان دارید، عارضه بدخلقی مردانه به صورت ماهانه و تنها برای چند روز تکرار نمی شود. در واقع زمانی که مرد با این مشکل روبه رو می شود، زمان طولانی تری را درگیر نوسانات خلقی و احساسات ناخوشایند است. گاهی ممکن است علائم به قدری در مرد طولانی شود که بدون دخالت پزشکی و روانشناسی امکان خلاصی از آن وجود نداشته باشد.

    [​IMG]
     
    مَـأوا از این پست تشکر کرده است.
  2. کاربر حرفه ای

    تاریخ عضویت:
    ‏31/10/22
    ارسال ها:
    1,037
    تشکر شده:
    3,457
    امتیاز دستاورد:
    113
    جنسیت:
    مرد
    علت ابتلا به عارضه بدخلقی مردانه چیست؟
    پریود مردانه به طور مستقیم در اثر افت تستوسترون ایجاد می شود. تستوسترون به طور طبیعی در بدن مرد تولید می شود که موجب بروز ویژگی های مردانه مانند توده بدنی و موهای بدن می گردد. سطح تستوسترون به تدریج در دهه ۳۰ سالگی کاهش می یابد.

    این هورمون مردانه با اعتماد به نفس، ظاهر بدنی، انرژی و نیروی جنسی ارتباط دارد که همگی برای یک رابطه سالم ضروری هستند. بنابراین، کاهش آن می تواند به طور مستقیم در حوزه هایی که به این ویژگی ها مربوط هستند تاثیر منفی بگذارد.

    این عارضه چطور تشخیص داده می شود؟
    بررسی میزان هورمون تستوسترون اولین گام در تشخیص چرایی نوسانات خلقی است که می تواند به دلیل تغییرات هورمونی مرتبط با سن باشد. این آزمایش می تواند همراه با آزمایش خون معمول برای بررسی سطح کلسترول، قند خون و دیگر شاخص های سلامتی صورت گیرد.

    بیماری های زمینه ای دیگری نیز می توانند در کاهش سطح تستوسترون دخیل باشند، از جمله دیابت که باعث اختلال نعوذ می شود. اختلال آپنه و بی خوابی شبانه همراه با بیماری های روحی و روانی نیز می توانند در آن دخیل باشند.

    چطور می توان علائم و تاثیر پریود مردانه را در زندگی کاهش داد؟
    مدیریت عارضه بدخلقی مردانه با تشخیص علائم شروع می شود. پس از آن، دنبال کردن پروتکل درمانی و راهکارهای زیر می توانند در مدیریت نوسانات خلقی مردان موثر باشند:

    تغییرات در خلق و خوی فرد شناخته و گامی برای آرامش بدن و روحیه برداشته شود.

    فرد در زمان خشم، بدخلقی و تجربه هیجانات سنگین از موقعیت دور شود تا کمی آرام بگیرد.

    تکنیک های آرامش بخشی مانند تمرینات تنفسی، مدیتیشن و یوگا را تمرین کند. این تمرینات به آرامش ذهن و بدن کمک خواهند کرد.

    ورزش کند تا آزاد شدن اندورفین به بهبود حال روحی و علائم افسردگی در او کمک کند. ورزش کردن به تخلیه حس خشم و عصبانیت نیز کمک می کند و احتمال تخلیه آن در ارتباط با همسر را کاهش می دهد.

    از رژیم غذایی سالم مانند رژیم مدیترانه ای که حاوی میوه، سبزیجات، دانه ها، پروتئین و محصولات لبنی کم چرب است، تبعیت کند.

    از مصرف مواد غذایی فرآوری شده و حاوی شکر خودداری کند. مواد غذایی پرادویه، سوسیس و کالباس و به طور کلی مواد فرآوری شده نوسانات خلقی مردان را تشدید می کنند.

    با مشاور جلساتی برای کنترل سطح استرس و مدیریت هیجانات داشته باشید.

    اگر دوره های مشاوره را شروع کرده است، جلسات را تا پایان ادامه دهد.

    پیش آگاهی پریود مردانه چیست؟
    ترکیبی از هورمون درمانی، سبک زندگی سالم و مشاوره می تواند به بهبود نوسانات خلقی و رابطه مرد با همسرش کمک کند. با پزشک و همسر خود در مورد احساسات و نوسانات خلقی خود شفاف و صادق باشد و از کمک های درمانی که به او می شود استقبال کند.

    نظر شما در این رابطه چیست؟ آیا تا به حال علائمی مشابه آنچه در مورد عارضه بدخلقی مردان گفته شد در خود مشاهده کرده اید؟
     
    مَـأوا از این پست تشکر کرده است.