1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

استعدادیابی کودک و نوجوان

شروع موضوع توسط بازی بوک ‏24/11/22 در انجمن خانه و خانواده

?

به نظرتون بهترین سن برای کشف استعداد چندسالگیه؟

  1. سن 3تا4سالگی

    0 رای
    0.0%
  2. هیچوقت دیرنیست

    1 رای
    100.0%
  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏24/11/22
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    زن
    هدف این مطلب این است که در مورد استعداد و روش های استعدادیابی کودکان آگاهی و اطلاعات درست و منطبق بر اصول روانشناسی ارائه دهد بنابراین از اصلی ترین سوال هایی که در هنگام مواجهه با استعداد به ذهن ها خطور می کند صحبت می شود و به تمامی آنها پاسخ داده می شود:

    • اولین سوالی که در این مبحث مطرح می شود این است که استعداد چیست؟ و به چه کسی با استعداد می گویند؟

    خب اجازه دهید با ذکر یک مثال ملموس توضیح داده شود؛ شما دو بازیکن فوتبال مسی و رونالدو را در نظربگیرید هردوی انها جزو نفرات اول فوتبال دنیا محسوب می شوند اما برای همه مسجل است که رونالدو زمان و انرژی بیشتری صرف کرده تا به قهرمانی برسد درحالی که این مسیر از لیوونل مسی زمان و انرژی کمتری گرفته است و پر واضح است که لیوونل مسی استعداد بیشتری نسبت به رونالدو در این زمینه دارد. به طور کلی می توان گفت که "استعداد یادگیری یک مهارت با صرف انرژی و زمان کمتر" است.

    • اگر در زمینه ای دلخواه استعداد کافی نداشته باشیم چطور به موفقیت برسیم؟

    برای پاسخ به این سوال به سراغ همان مثال قبل می رویم گفته شد که استعداد لیوونل مسی از رونالدو بیشتر است ولی ازطرفی می دانیم که هر دوی آنها به جایزه کفش طلای فوتبال دست یافتند چگونه چنین اتفاقی افتاد، پاسخ رمز موفقیت رونالدو یعنی تلاش و پشتکار فراوان او بوده است. در واقع با تلاش و پشتکار می توان کمبود استعداد را جبران کرد و به نتیجه و هدف دلخواه رسید.

    فون گوته در مورد استعداد می گوید :"از همه چیز مهم تر در زندگی آن است که هدفی داشته باشید و برای رسیدن به هدف خود استعدادی کافی داشته باشید."

    پس برای رسیدن به موفقیت صرفا استعداد بالا احتیاج نیست بلکه لازمه همه چیز داشتن هدف و تلاش و پشتکار بالا است.

    • آیا هوش و استعداد با هم فرق می کنند ؟

    طبق نظریه های روانشناسی " هوش استفاده از توانایی های خود برای رسیدن به اهداف زندگی" است.

    به نوعی هوش و استعداد مکمل یکدیگر هستند؛ شما ابتدا استعداد خود را کشف می کنید، سپس با هوش خود، آن را تقویت می کنید و با بهره گیری صحیح از آن در مسیر موفقیت پیشرفت می کنید.

    • چه زمانی برای استعدادیابی مناسب است؟

    بزرگترین سرمایه هر شخصی خود اوست، سرمایه گذاری روی استعدادهای خود می تواند به شناخت بهتر خود، رضایت فردی و در نهایت رضایت اجتماعی منجر شود. قطعا زمانی که زندگی نامه افراد بزرگ را بخوانید به این نتیجه می رسید که آن ها از کودکی علاقمند به حیطه های کاری خود بوده اند و از همان دوران در این زمینه ها فعالیت کرده اند. تحقیقات جدید نشان می دهد ایده آل ترین زمان در سنین بین 3 تا 6 سالگی است ولی باید بگوییم که استعدادیابی در بازه های مختلف از سن انسان همواره مفهوم مشترک دارد یعنی استعداد و هوش برتر فردی در 3 سالگی قطعا همان هوش او در 12 سالگی و یا 30سالگی است و تغییر نمی کند و به این دلیل می گویند بهترین زمان استعدادیابی دوران کودکی است زیرا علاوه بر آموزش پذیری بیشتردر این سنین، خانواده ها و کودکان زمان، انرژی و هزینه کمتری را در مسیر رسیدن به موفقیت صرف می کنند و نتیجه زودتر حاصل می شود.

    • بهترین روش استعدادیابی چیست؟

    روانشناسان بزرگ در طول سالیان روش های مختلفی برای استعدادیابی ارائه کرده اند، یکی از جامع ترین روش ها استفاده از نظریه هوش های هشتگانه گاردنر است. هاوارد گاردنر بیان می کند هشت نوع هوش مختلف در انسان وجود دارد که در همه انسان ها مشترک است. تست هوش گاردنر برای کودکان رایگان استعداد و هوش های کودک را مورد سنجش قرار می دهد و نهایتا هوش غالب، میزان هر هوش، روش های تقویت و مشاغل مرتبط با آنها را مشخص می کند. شما می توانید در سایت بازی بوک به طور رایگان از این تست استفاده کنید.
    نویسنده: سمیه فراهانی
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏24/11/22