1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

راهنمای خرید مادربرد

شروع موضوع توسط تجهیزات اداری ‏7/5/19 در انجمن سخت افزار

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏4/5/19
    ارسال ها:
    3
    تشکر شده:
    4
    امتیاز دستاورد:
    3
    [​IMG]
    اگه شما بخواین یه سیستم کامپیوتر یا لپ تاپ قدرتمند و با کیفیت داشته باشین، اولین قطعه ای که باید بهش توجه کنین مادربرد هست. مادربرد قلب سیستم های کامپیوتریه و باید دقت ویژه ای در انتخابش داشته باشین. قطعا شما به عنوان یه کاربر، شناخت کافی در مورد این قطعه و انواع متنوعش ندارین و ممکنه خرید، اشتباه کنید. مادربرد ها بسته به کاربری که دارن، در انواع مختلفی تولید و عرضه شدن که مادربرد های گیمینگ یا گرافیکی جزء معروف ترین اونها به شمار میرن.

    هر کدوم از مدل های این قطعه، قیمت بالایی دارن و اشتباه در خرید اونها می تونه کلی به شما ضرر برسونه. به همین خاطر بهتره قبل از خرید، اطلاعاتی در مورد مین برد داشته باشین تا بتونین بهترین محصول رو خریداری کنین و سیستم خوب و کاربردی برای خودتون جمع کنین. در ادامه ی این مقاله، می تونین با معیارها و نکات مهمی در مورد خرید مادربرد آشنا بشین و به این ترتیب، خرید درست و به جایی داشته باشین.
    پس با ما همراه شوید در راهنمای خرید مادربرد تا با معیارهای خرید مادربرد آشنا شوید.

    پلتفرم

    بر خلاف محصولات دیگه که سطح بودجه برای خردشون یه معیار خیلی مهم به شمار میره، برای خرید مادربرد شما اول باید به پلتفرم این قطعه توجه کنید. مادربردها یا ساخته ی اینتل هستن و یا AMD . هر کدوم از این پلتفرم ها، برای کاربری در یک نوع سیستم طراحی شدن و نمیشه از فاکتورهای دیگه در اونها استفاده کرد. شما باید اول مشخص کنین که cpu یت پردازشگر مورد استفاده تون از نوع ای ام دی هست یا اینتل؛ بعد با توجه به پردازشگر مورد نظرتون، یکی از دو مادربرد رو انتخاب و خریداری کنید. نکته ای که وجود داره اینه که پردازش گرها و کارت گرافیک ها اگه روی مادربرد ناهمخوان با پلتفرم خودشون نصب بشن، نمی تونن کارایی لازم رو برای شما به همراه داشته باشن و معمولا سیستم رو به شدت کند می کنن. بنابراین برای خرید مادربرد ، باید اول سطح پلتفرم رو مشخص کنید.

    سوکت پردازنده و چیپ ‌ست

    دومین موردی که موقع خریدن مادربرد باید بهش توجه کنین، سوکت پردازنده و چیپ ست هست. شما باید مشخص کنین که می خواین از کدوم مدل پردازنده ی برندی که انتخاب کردین استفاده کنین؛ چون هر نوع سی پی یو، تعداد مشخصی سوکت برای نصب شدن روی مادربرد داره. این سوکت‌ ها هم در ابعاد بیرونی و هم در تعداد پین ‌های اتصالی با هم فرق دارن و نمیشه هر سوکتی رو برای نصب هر پردازنده ای مورد استفاده قرار داد. شما باید خیلی به این مورد از پارامتر های خرید مادربرد دقت کنین؛ چون اگه اشتباه کنین، قطعا موقع کار کردن با سیستمتون به مشکل بر می خورین. بعد از اینکه سوکت مناسب رو انتخاب کردین، باید ببینین که کدوم چیپ ست براتون مناسب تره. چیپ ست هایی که همراه نسل های مختلف پردازنده عرضه می شن، با هم متفاوت هستن و شما باید به این نکته توجه کنید.

    تعداد و نوع اسلات رم

    مورد دیگه ای که توجه به اون برای خرید مادربرد الزامیه، تعداد و نوع اسلات رم هست. اگه نیاز به سیستمی دارین که ظرفیت ذخیره سازی بالایی داشته باشه و بتونین رم های قوی تری روش نصب کنین، باید مادربردی تهیه کنین که تعدا اسلات رم در اون زیاد باشه. همکارای ما در نمایندگی تعمیرات مادربرد به کاربرا توصیه می کنن که مادربردهایی با حداقل چهارتا اسلات رم خریداری کنن تا در آینده واسه ارتقا حافظه ی سیستم خودشون مشکلی نداشته باشن. نوع این اسلات ها هم مهمه؛ بعضی از مادربرد های جدید، از رم ‌های DDR4 استفاده میکنن و بعضی ها هم فقط می تونن از رم‌ های DDR3 پشتیبانی کنن. رم های DDR4، سرعت بالاتری دارن و مزایای بی شماری رو در اختیار کاربر قرار میدن. پس قبل از خرید مادربرد ، حتما از نوع اسلات رم اون اطمینان پیدا کنین تا بعدا پشیمون نشید.

    امکانات شبکه

    بیشتر مادربرد های جدید، حداقل یه دونه پورتLAN دارن؛ البته مادربرد هایی هم هستن که دارای دو تا پورت لن یا شبکه هستن و طبیعتا قیمتشون بیشتره. البته خب هنوز دقیقا معلوم نیست دوتا پورت لن توی یه مادربرد دقیقا چه کاربردی داره! ولی خب به هر حال یه جور آپشن واسه این قطعه محسوب میشه دیگه. چیزی که مهمه اینه که پورت LAN از چه کارت شبکه ای استفاده می کنه. بعضی از مادربرد ها کارت شبکه ی بی سیم دارن و بی دردسر، به اینترنت متصل میشن؛ در حالی که مدل های دیگه این مزیت رو ندارن. قبل از انتخاب مادربرد، به این نکته توجه کنین و اگه از اینترنت بی سیم استفاده می کنین، مادربرد هایی با کارت شبکه ی بی سیم رو انتخاب و خریداری کنین.

    منبع: نمایندگی مادربرد
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏7/5/19
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏7/5/22
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    مرد
    سلام اگر اجاره بدید بنده هم چند مورد در مورد خرید مادربرد به مطلب شما اضافه کنم.
    اول اینکه از نظر

    1. تچهیرات ذخیره سازی: اول اینکه مطمئن بشید حتما رابط SATA3 رو ساپورت کنه .و اگر نیاز به SSDهای M.2 دارید حتما مطمین بشید که اسلات اون روی مادربرد باشه
    2. سوکت و اتصالات برای خنک کردن سیستم : حتما مطمین شوید که اتصالات مربوط به سیستم خنک کننده بر روی مادربرد قرار دارد.
    3. حتما دارای اسلات های گرافیک باشد که اسلات pci express x16 نسل 4 رو حتما ساپورت بکنه چون برای علاقمندان به گیم خیلی مهم هست. ا
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏7/5/22