1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

ویژگی های مهم و کلیدی در طراحی پلان را بدانید

شروع موضوع توسط plankade ‏5/5/22 در انجمن دیدنی و شنیدنی

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏5/5/22
    ارسال ها:
    2
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    زن
    بهره برداری مطلوب از مکان

    منظور ما محل قرارگیری خانه شما در ملک مورد نظر است و اینکه برای استفاده بهینه از عناصر طبیعی چه طرحی را برای خانه تان در نظر دارید، به طور مثال اگر ملک روی زمین شیب دار قرار دارد چگونه باید از این شیب به نفع طراحی خود استفاده نماییم. اگر منظره ی طبیعی کوه، رودخانه یا هرمنظره جذاب دیگری در هر سمت پلاک قرارگرفته باید بدانیم که چگونه دید به این منظره را به داخل خانه بکشانیم.


    توجه به عبورو مرور و آسایش در پلان

    عبور و مرور راحت یعنی اینکه افراد و حیوانات خانگی بتوانند به راحتی در میان ساختارها حرکت کنند و همچنین جابجا کردن وسایل نیز به راحتی صورت بپذیرد. کنترل عبور و مرور یعنی توجه به موقعیت صحیح فضاها نسبت به یکدیگر، محل قرارگیری لوازم و وسایل و سایر کارهایی که در زمینه طراحی می‌توانیم انجام دهیم تا عبور و مرورها در خانه بهتر انجام شود.


    در نظر گرفتن گرمایش و سرمایش

    بخش های بزرگ و وسیع مثل فضای اصلی خانه برای گرم و سرد شدن کامل به انرژی بیشتری نیاز دارند ولی دمای اتاق های کوچک مثل خواب شخصی با هزینه کمتری قابل تنظیم است. بنابراین اگر هدف شما مدیریت هزینه‌های انرژی است، اندازه اتاق ها را در نظر بگیرید.

    موقعیت منبع گرمایش یا سرمایش و همچنین جریان هوای ساختمان نیز در این زمینه مؤثر هستند. برای مثال شومینه باید در بزرگترین فضا قرار بگیرد، یعنی جایی که می خواهید بیشتر وقت خود را در آنجا بگذرانید. به این ترتیب میزان بازدهی به حداکثر مقدار ممکن می‌رسد.


    از سوی دیگر هزینه گرمایش و سرمایش قرنیزی بیشتر است، اما دسترسی و کارکردن با آنها در قسمت های مختلف ساختمان آسان است.

    بهتر است طراح و معمار یک پروژه اطلاعات کافی در مورد سیستم های مختلف گرمایش و سرمایش و تاسیسات داشته باشد تا بتواند پیش بینی فضای قابل نیاز در این راستا را نیز انجام دهد.


    در نظر گرفتن اعضای خانواده نسبت به سن و جنسیت آنها جهت طراحی فضاها

    برای طراحی یک خانه با ویژگیهای خوب لازم است بدانیم که افرادی که در این خانه قرار است سکونت داشته باشند، چند نفر با چه سنی هستند تا بتوانیم فضای مطلوب و کاربردی را برای آنها لحاظ کنیم، به طور مثال اگر خانواده ای دارای فرزندان کوچک هستند میبایستی ترجیحا نسبت به متراژ ملک فضای تلویزیون جدا از فضای سالن باشد که بتوانند در این فضای اشتراکی به دور از فضای عمومی خانه به تماشای تلویزیون و بازی های مشترک بپردازند، یا همچنین پیش بینی های لازم جهت ایمنی و حفظ سلامت کودکان پیش بینی و لحاظ گردد.


    توجه به نیاز‌های افراد مسن در طراحی پلان

    اگر می خواهید تا زمان پیری در خانه جدیدتان بمانید یا قصد دارید از افراد سالخورده پذیرایی کنید، همانطور که در طراحی پلان به ایمنی کودکان توجه می‌کنید، باید رفاه و ایمنی سالخوردگان را نیز درنظر بگیرید.

    برقراری ارتباط بین فضاها

    نکته مهم دیگری که هنگام طراحی پلان باید به آن توجه کنید ارتباط میان فضاهایی است که بیشتر وقت ما در آنها می‌گذرد، خصوصاً فضاهایی مثل هال، غذاخوری، آشپزخانه و نشیمن.


    طراحی پله ها را در اولویت قرار دهید

    پله ها بر خلاف ظاهر ساده یکی از پیچیده ترین بخش ها در طراحی پلان کف هستند. اگر بخواهید بخشی از راه پله ها را در پلان کف تغییر دهید ممکن است مجبور شوید طراحی خود را از ابتدا شروع کنید و چهارچوب پلان خود را به طور کلی مورد بازنگری قرار دهید.

    بنابراین به دلیل اهمیت بالای موضوع، طراحی خود را با مشخص کردن مکان پله ها در ساختمان شروع کنید. فکر کنید فضاهای اصلی خانه را می خواهید در کجا قرار دهید و از همانجا شروع کنید.


    در نظر گرفتن احتمال فروش خانه درطراحی پلان

    می دانیم که همه تا زمان پیری در خانه خود نمی مانند، برای همین توصیه می کنیم در هنگام طراحی پلان احتمال فروش خانه را هم در نظر بگیرید.

    ممکن است طراحی خانه برای فروش ناخوشایند به نظر برسد، زیرا باید مطمئن شوید که نمای کلی، زیبایی و هرچیز دیگری را درست انتخاب کرده اید. اما در حقیقیت لازم نیست نگران باشید. فقط به کاربردی بودن طرح فکر کنید.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏5/5/22