1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

نقش فیبر در سلامتی

شروع موضوع توسط faezekaviani ‏26/4/22 در انجمن تغذیه سلامت

Tags:
  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏27/12/20
    ارسال ها:
    15
    تشکر شده:
    4
    امتیاز دستاورد:
    3
    فیبر چیست؟
    فیبر در معنای ساده نوعی کربوهیدرات خاص است که در برخی مواد خوراکی از جمله سبزیجات و حبوبات وجود دارد. به طور کلی فیبر به راحتی هضم نمی شود اما سبب تامین سلامتی بدن شده و می تواند کمک زیادی به دستگاه گوارش کند.
    فیبر دارای دو نوع محلول و غیر محلول بوده که نوع محلول آن در آب حل شده و به شکل ژله در می آید. نوع غیر محلول این کربوهیدرات در بدن به راحتی از دستگاه گوارش عبور کرده و به نوعی کمک کننده به حرکات روده ای و خارج کردن مواد اضافه تلقی می شود.

    فواید استفاده از فیبر در غذا
    فیبر یک کربوهیدرات مورد نیاز بدن است که فقدان آن موجب مشکلاتی در دستگاه گوارش افراد می گردد. برای مثال همانطور که گفته شد فیبر غیر محلول به عنوان یک حجیم کننده یا کمک کننده به غذای درون دستگاه گوارش عمل کرده و حرکات روده ای را تسریع می بخشد. همین امر باعث درمان یبوست شده و از بروز دیگر بیماری های ناشی از یبوست چون شقاق یا بواسیر جلوگیری می کند.
    کاهش کلسترول
    فیبر به عنوان یک کنترل کننده اسید های صفراوی که وظیفه جذب چربی را دارند عمل می کند. همین امر سبب کاهش کلسترول بد خون شده و در نتیجه میزان چربی خون نیز کاهش می یابد. کاهش کلسترول خون می تواند سبب جلوگیری از انواع بیماری های قلبی و عروقی شود و سلامتی را برای فرد به همراه آورد.

    کاهش وزن و لاغری با فیبر
    احساس سیری و کم خوری که مصرف فیبر به شما می دهد، در دراز مدت سبب عادت به کم خوری و در نتیجه کاهش وزن شود. از طرفی همانطور که در بالاتر گفته شد کاهش جذب چربی نیز در کاهش وزن بی تاثیر نیست.

    کمک به دیابت
    آهسته کردن وارد شدن و جذب کربوهیدرات می تواند سبب آهسته کردن بالا آمدن سطح قند خون شود. در نتیجه عملکرد پانکراس بهتر شده و نتیجه خوبی از خود نشان می دهد.

    عوارض
    به یاد داشته باشید مصرف فیبر به همراه آب کافی موثر بوده و از نتیجه مناسب برخوردار خواهد بود. بنابراین مصرف بی رویه فیبر بدون نوشیدن آب دارای مضرات و عوارضی چون یبوست خواهد بود. یبوست به تنهای می تواند بیماری های نشیمنگاهی و دردناکی چون شقاق مقعد و هموروئید را به همراه داشته و فرد را با چالش های زیادی رو به رو کند.

    نفخ، گاز روده ای نیز می توانند از دیگر خطرات مصرف بی رویه این ماده باشند. بنابراین اگر به دنبال وجهه مناسب و بی خطر این کربوهیدرات هستید می توانید با مشورت پزشک رژیم غذایی مناسب را انتخاب نمایید.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏26/4/22