1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

آشنایی با رزین، تحولی در صنایع شیمیایی

شروع موضوع توسط studioemrooz ‏15/1/22 در انجمن مهندسی شیمی

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏25/9/21
    ارسال ها:
    12
    تشکر شده:
    3
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    حرفه:
    art
    رزین یک ترکیب طبیعی یا مصنوعی است که بسیار چسبناک است و در شرایط خاصی سخت می شود. معمولاً در الکل محلول است اما در آب حل نمی شود. این ترکیب بسته به ترکیب شیمیایی و مصرف آن به روش های مختلفی طبقه بندی می شود. همچنین کاربردهای زیادی در هنر، تولید پلیمر و غیره دارد.

    [​IMG]

    رزین طبیعی از گیاهان به دست می آید. بهترین نمونه شیره کاج است که بوی تند دارد. همانطور که می دانید این ماده بسیار چسبنده است اما به مرور زمان سفت می شود. تعدادی از گیاهان دیگر نیز رزین تولید می کنند که هزاران سال است که توسط انسان استفاده می شود. برخی از گیاهان ماده مشابهی به نام صمغ ترشح می کنند که با آب واکنش نشان نمی دهد و نرم تر و انعطاف پذیرتر است. همراه با پدیدار شدن رزین در صنایع شیمیایی ساختمانی، کارشناسان و متخصصان عمران و معماران با خرید همتراز کاشی نظیر صلیب کاشی و کلیپس، ازاین تحولات در صنعت ساختمان بهره می برند.

    رنگ رزین گیاهی از شفاف تا قهوه ای تیره و درجه سختی و کدورت آن متفاوت است. برخی از آنها به دلیل داشتن ترکیبات فرار بسیار فرار هستند. تشخیص اشتباه درختان رزین گاهی اوقات می تواند منجر به حوادث شود، زیرا برخی از آنها حاوی هپتان هستند که یک هیدروکربن قابل اشتعال و انفجار است.

    ماده معروف و تزیینی کهربا نیز به دلیل سخت شدن رزین های گیاهی به دست می آید و اغلب به رنگ طلایی تیره که رنگ معمولی رزین های گیاهی است یافت می شود. کهربا در رنگ های کمیاب دیگر مانند آبی نیز یافت می شود.

    رزین اکریلیک

    [​IMG]

    یکی از رایج ترین رزین های مورد استفاده در رنگ های محلول در آب، رزین اکریلیک است. این نوع رزین یک لایه نازک و ضد آب روی چوب ایجاد می کند. نوع دیگری از رزین اکریلیک به نام رنگ لاتکس دارای دو خاصیت است که باعث می شود ماده ای بسیار مناسب برای چوب باشد. خیلی جالب است بدانید لایه نازکی که این رزین تشکیل می دهد از نفوذ آب و رطوبت جلوگیری می کند اما وقتی می خواهید سطح را با بخارشو تمیز کنید مقاومت چندانی ندارد.

    روزین

    [​IMG]

    این محصول که با نام کالیفون نیز شناخته می شود به طور طبیعی از شیره درختان به دست می آید و قیمت پایینی دارد.فرمول شیمیایی این ماده C20H30O20 است. قبل از استفاده از این محصول باید آن را کاملا خنثی کرد زیرا خاصیت اسیدی دارد. عملیات خنثی سازی اگر با ترکیب رزین با آهک انجام شود به کلوفون آهکی معروف است.

    این عمل در صورت خنثی شدن با گلیسیرین منجر به تشکیل صمغ استری می شود که در صورت ترکیب با پنتااریتریتول، رزین پنتا تولید می کند. رزین ترکیب شده با آهک باعث براقیت، دوام و چسبندگی بالا می شود.

    رزین آلکیدی

    [​IMG]

    بیشتر رنگ های روغنی موجود در بازار حاوی رزین آلکیدی هستند. همچنین می توانید آلکید را با رزین اکریلیک مخلوط و استفاده کنید. رزین روغنی آلکیدی لایه ای بادوام و بادوام بر روی سطح است و از چوب در برابر آب و رطوبت محافظت می کند، بنابراین نتیجه می گیریم این نوع رنگ برای سازه های چوبی که در معرض رطوبت و آب هستند استفاده می شود، اما توجه داشته باشید که این نوع رنگ ممکن است .

    رزین پلی استر

    [​IMG]

    رزین های پلی استر غیر اشباع به طور گسترده در سراسر جهان استفاده می شود. زنجیره پلیمری اصلی این رزین دارای اتصالات استری است که از واکنش فشرده سازی یک ترکیب الکلی چند عاملی و یک اسید چند عاملی مانند گلیکول و اسید فوماریک تهیه می شود. بنابراین با طراحی فرمول و کنترل اسیدهای اشباع و غیراشباع، کاتالیزورها، دما و زمان واکنش می توان مجموعه کاملی از رزین ها را تولید کرد که برای کاربردهای مختلف مناسب هستند.

    سخن پایانی
    در این مقاله سعی کردیم تا شما را با پدیده جدید صنایع شیمیای یعنی رزین و انواع مختلف آن آشنا سازیم. امیداست مورد توجه شما مخاطبان عزیز قرار گرفته باشد.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏15/1/22