1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

نقش اوره در کشاورزی و خاکشناسی

شروع موضوع توسط zohal_shimi ‏9/9/21 در انجمن کشاورزی

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏29/8/21
    ارسال ها:
    3
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    1
    نقش اوره در کشاورزی و خاکشناسی
    شاید کمتر کسی باشد که با اوره آشنا نباشد. این ماده شیمیایی به دلیل وجود و اهمیت زیاد در بدن انسان و همچنین کاربردهای فراوانی که در صنایع و مشاغل مختلف خصوصاً کشاورزی دارد، از جمله مواد شیمیایی بسیار محبوب می باشد. در این مقاله سعی داریم به معرفی و نقش اوره در کشاورزی و خاکشناسی بپردازیم.

    [​IMG]

    مشخصات اوره

    • دمای ذوب: ۱۳۳ تا ۱۳۵ درجه سانتیگراد
    • چگالی: ۲.۱۳ گرم بر سانتی متر مکعب
    • حلال ها: آب، گلیسیرول، اتانول و استونیتریل
    • فرمول شیمیایی اوره : CO(NH2)2
    اوره با نام کاربامید نیز خوانده می‌شود. این آمید دارای دو گروه آمین متصل به یک گروه عاملی کربونیل است. اوره نقش مهمی در متابولیسم ترکیبات حاوی نیتروژن در حیوانات دارد. اوره ماده اصلی حاوی نیتروژن در ادرار پستانداران است.
    اوره خالص جامد بی رنگ و بسیار محلول در آب و غیر سمی است. این ترکیب شیمیایی به صورت محلول در آب بوده و در اسید و قلیا نامحلول است. بدن از این ماده در بسیاری از فرآیندها از جمله دفع نیتروژن استفاده می‌ کند.
    کبد، این ماده را از طریق ترکیب دو مولکول آمونیاک با مولکول دی اکسید کربن در چرخه اوره تشکیل می‌دهد ولی در کبد انسان آمونیاک در طی فرآیند دی آمینه شدن اسید های آمینه تولید می شود. این ماده محصول اصلی نهایی کاتابولیسم (تغییر شکل و ساختار مواد شیمیایی در اثر متابولیسم) پروتئین است و حدوداً نیمی از کل مواد جامد در ادرار را تشکیل می دهد.

    اوره در کشاورزی:
    بیش از ۹۰٪ از تولید صنعتی این ماده در دنیا به عنوان کود آزاد کننده ازت استفاده می‌شود. بسیاری از باکتری‌های خاک دارای آنزیم اوره آز هستند که تبدیل آن به آمونیاک (NH3) یا یون آمونیوم (NH+4) و یون‌ بی‌کربنات (HCO–3 ) را کاتالیز می‌کنند. بنابراین کودهای اوره به سرعت در خاک به فرم آمونیوم تبدیل می‌شوند.

    تولید کود اوره
    محلول های اوره 72-77% که توسط فرآیندهای فوق تهیه شده، پس از پیش تصفیه (مثلاً به کمک کربن فعال برای خارج کردن روغن) تحت خلاء تبخیر صورت می گیرند تا عمل تبلور انجام شود و یا در دستگاه های تبخیر کننده لایه ای، تبخیر می گردند تا کاربامید ذوب شده ( 132.7 °C) ایجاد شود. معمولاً اوره خالص ذوب شده یا بلورهای مذاب به شکل قرص در خواهند آمد یا اوره گرانوله نیز تولید می شود. کودهای اوره دارای 46% نیتروژن به صورت گسترده برای مصارف کشاورزی به کار برده می شوند.
    این ترکیب شیمیایی برای استفاده به عنوان کود، عمدتاً به شکل دانه های گرد کوچک (قرص) تولید شده و برای جلوگیری از به هم چسپیدن دانه ها، تحت پس عملیات قرار می گیرد. این ماده در اثر ذخیره سازی به آسانی به صورت کیک در می آید. این رفتار را می توان از طریق انجام پس عملیات با فرمالدئید بهبود یابد.
    در اثر گرم کردن اوره، بی اورت تشکیل می شود:

    H2NCONH2 → H2NCONHCONH2 + NH3

    حضور این ماده برای برخی از گیاهان مضر می باشد. از این رو باید مقدار بی اورت موجود در این ماده در حد پایین نگه داشته شود (کاربامید تجاری حاوی 0.3 – 1% بی اورت است).

    کود اوره در کشاورزی
    این کود منبع بسیار مناسبی برای انواع گیاهان از جمله زعفران و مرکبات می باشد. در پرورش زعفران عموماً کود گرانوله بعد از برداشت گل و قبل از آبیاری مرحله دوم بر روی خاک پخش می شود. در مرکبات معمولاً کود را در سه مرحله به خاک اضافه می کنند و مقدار کودی که در مراحل مختلف به درخت می دهند تقریباً یکسان است. کوددهی، هم با کود مایع و هم با کود جامد می تواند انجام شود. کود اوره خواص بسیار زیادی دارد. از این کود امروزه در کشاورزی استفاده زیادی می شود و برای همین مورد توجه قرار گرفته است.

    مشخصات کود شیمیایی اوره:
    • این کود ترکیبی آلی دارد که دارای مشخصات زیر است:
    • این کود را می توان گفت که جایگزین آمونیوم نیترات شده است.
    • اوره ۴۶ درصد نیترون دارد.
    • از آن برای افزودنی خوراک حیوانات و کود مورد استفاده قرار می گیرد.
    • پر مصرف ترین کودها می باشد.
    • اوره از واکنش میان آمونیاک مایع و کربن دی اکسید تولید می شود.
    • این کود در آسیا به دلیل مزارع بیشمار برنج کارایی بالایی دارد. کود اوره در کنار انواع کود کشاورزی یکی از برکاربردترین ها به شمار می رود.
    معرفی انواع کود های شیمیایی اوره:
    اوره یکی از کودهایی شیمیایی می باشد که کشاورزان از آن برای حاصلخیزی زمین و رشد گیاهشان در ایران به صورت گسترده ای استفاده می کنند. در کل می توان این کود را در سه نوع تقسیم بندی کرد:

    1. کود اوره: این نوع از کود دارای ۲۶ درصد ازت است. این کود برای چمن ها مناسب می باشد که دلیل آن اسید زایی آن است.
    2. کود اوره با پوشش گوگرد: این کود ۳۵ درصد ازت دارد. اسید زا و برای خاک های سبک توصیه می شود. قیمت آن مناسب و در برابر شستشو مقاوم است.
    3. کود اوره: ۴۶ درصد ازت دارد برای بیشتر خاک ها مناسب می باشد. این نوع کود اسید زا نیست.
    مزایای کود شیمیایی اوره:
    • باعث بهبود عملکرد محصول می گردد.
    • اوره باعث می شود تا آلاینده های محیط زیستی کاهش یابد.
    • وجود ۴۶ درصد نیتروژن در اوره به کاهش هزینه های حمل و نقل کمک می کند.
    • اوره آتش نمی گیرد.
    • اوره به دو صورت محلول و جامد مورد استفاده قرار می گیرد.
    در حال حاضر شرکت زحل شیمی، تولید کننده محصولات شیمیایی ایران، طیف گسترده ای از مواد شیمیایی خوراکی و دارویی را اعم از اوره خالص در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.

    منبع: zohalshimi.com
     
    irankood از این پست تشکر کرده است.
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏15/12/21
    ارسال ها:
    3
    تشکر شده:
    1
    امتیاز دستاورد:
    1
    سلام
    لطفا در این مورد هم که با چه موادی امکان یا عدم امکان ترکیب داره هم توضیح بدید
    ممنون
     
    بازدید اینستاگرام از این پست تشکر کرده است.