1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

تاثیرات واکسن گارداسیل یا زگیل تناسلی

شروع موضوع توسط medical ‏21/1/20 در انجمن پزشکی سلامت

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏7/8/19
    ارسال ها:
    18
    تشکر شده:
    5
    امتیاز دستاورد:
    3
    واکسن گارداسیل یکی از انواع رایج واکسن‌های HPV است. این دارو که چندین سال است تولید شده و عمر زیادی ندارد می‌تواند از بیماری های خطرناکی نظیر زگیل تناسلی و انواع سرطان ها از جمله سرطان دهانه رحم پیشگیری نماید. تزریق این دارو برای مبتلایان به ویروس HPV تاثیری در درمان ندارد، اما می‌تواند از ابتلا به انواع دیگر ویروس پیشگیری نماید. تا انتها همراه ما باشید، تا با این واکسن و تاثیرات آن آشنایی یابید.
    واکسن گارداسیل چیست؟
    از آنجایی که زگیل تناسلی شایع‌ترین بیماری منتقله جنسی در دنیا است، پزشکان واکسن گارداسیل را اختراع کردند تا بتوانند از این بیماری پیشگیری نمایند. گارداسیل نوعی از واکسن های HPV است که در برابر نوع خاصی از این ویروس محافظت ایجاد کرده و مانع از ابتلای فرد به آنها می شود. گارداسیل شامل 4 نوع ویروس 6، 11، 16 و 18 می باشد. این ویروس ها جزء ویروس های شایع هستند. ویروس تیپ 6 و 11 از ویروس های شایعی است که عامل اغلب زگیل‌های تناسلی به شمار می رود و نوع 16 و 18 عامل اغلب سرطان های دهانه رحم می باشد.
    نکته جالب این است که واکسن زگیل تناسلی حاوی ویروس کشته شده یا ضعیف شده این بیماری نبوده بلکه حاوی ذراتی شبیه ویروس پاپیلومای انسانی است و از پروتئین دیواره خارجی ويروس مشتق می شود.
    گارداسیل را چه کسانی و در چه سنی باید تزریق کنند؟
    این دارو به جز مواردی مانند بارداری، شیردهی و نقص سیستم ایمنی برای همه افراد حداقل بالاتر از 9 سال قابل تزریق است. اما بهترین سن برای تزریق، قبل از سن شروع فعالیت های جنسی و قرار گرفتن در معرض این ویروس است. بهترین سن تزریق برای زنان از 11 سالگی به بعد تا 26 سالگی و برای مردان مابین 1 تا 21 سالگی است. البته امکان تزریق گارداسیل بعد از این سن نیز وجود دارد.
    تاثیرات گارداسیل بر روی زگیل تناسلی
    این دارو قادر است در برابر دو نوع 6 و 11 از این ویروس که عامل اغلب زگیل‌های تناسلی است، مقاومت ایجاد نماید. بنابراین اگر فرد قبل از ابتلا به ویروس زگیل این واکسن را تزریق نماید، دچار زگیل تناسلی نخواهد شد. تزریق گارداسیل می تواند تا 90% احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد. بهتر است تزریق توسط پزشک انجام شود.
    محل و دفعات تزریق واکسن گارداسیل
    [​IMG]

    این واکسن معمولاً بر روی عضله بازو تزریق می شود. گارداسیل در سه نوبت و هر بار 0.5 لیتر تزریق می گردد که نوبت تزریقات دارو به این شرح است. نوبت اول در ماه صفر، نوبت دوم دو ماه پس از اولین تزریق و نوبت سوم شش ماه پس از تزریق اول است. لازم به ذکر است تزریق این واکسن نمی‌تواند جایگزین تست پاپ اسمیر شود و یا در درمان سرطان دهانه رحم و یا مقعد تاثیری ندارد. تاثیر این دارو حداکثر 8 سال گزارش شده است.
    میزان اثر بخشی واکسن گارداسیل
    آمارها نشان داده تزریق این دارو به شکل موثری در پیشگیری از زگیل تناسلی، تغییرات پیش سرطانی و نیز بروز ضایعات پیش سرطانی موثر است. همان طور که در قسمت قبل ذکر شد این دارو حاوی 4 نوع ویروس شایع عامل زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم است. در صورتی که این واکسن به صورت سراسری در جهان تزریق شود، میزان ابتلا به سرطان دهانه رحم تا 90% کاهش می‌یابد.
    عوارض واکسن زگیل تناسلی
    لازم است فرد پس از تزریق دارو حداقل برای 15 دقیقه در محل منتظر بماند تا در صورت بروز عوارض به آنها رسیدگی شود. بر طبق آمار ها عوارض حاصل از این واکسن در 97 درصد از مواقع خفیف بوده و تنها در 3 درصد امکان عوارض جدی وجود دارد. مهمترین عوارضی که ممکن است پس از تزریق ایجاد شود، می توانیم به این موارد اشاره کنیم:
    • درد در محل تزریق
    • غش و سرگیجه
    • تب
    • تهوع
    • تورم
    • خارش
    • سردرد
    در هر حال لازم است پس از تزریق واکسن زگیل تناسلی و در صورت بروز واکنش های حساسیتی شدید و یا تورم به پزشک مراجعه نمایید.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏21/9/21
    کوکی♥❄ از این پست تشکر کرده است.
  2. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏21/9/21
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    زن
    سلام
    قرص پاورفیت میگن خیلی خوبه. درسته؟ البته پزشک بهم نگفته ها مشاوره گفت
    شما نظری ندارید؟؟
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏21/9/21