1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

رله شیشه ای چیست

شروع موضوع توسط Ehsan64 ‏19/4/21 در انجمن بازارچه انجمن

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏11/4/21
    ارسال ها:
    5
    تشکر شده:
    5
    امتیاز دستاورد:
    3
    جنسیت:
    مرد
    رله چیست

    رله یک سوئیچ کنترل کننده الکتریکی است که شامل تعدادی کنتاکت یا تیغه است. اما رله هایی نیز وجود دارند که بدون کنتاکت و قسمت متحرک عمل می کنند.ساختارداخلی این نوع رله ها از مدارات الکترونیکی و نیمه هادی ها تشکیل شده است.

    از کاربرد های رله میتوان به قطع و وصل یک جریان بزرگ توسط یک جریان کوچکتر یا کنترل چند قطعه با یک جریان ورودی نام برد

    عملکرد رله ها به دو دسته کلی رله های یک مرحله ای و قفل شونده تقسیم می شوند.در حالت یک مرحله ای پس از قطع تغذیه، رله به حالت اولیه بر می گردد ولی در حالت قفل شونده پس از قطع تغذیه نیز همچنان رله در حالت فعال باقی می ماند.

    در این حالت از یک بوبین مجزا برای برگرداندن رله به حالت اولیه استفاده می شود.


    رله کمکی یا رله شیشه ای یک تجهیز کنترل کننده قسمت های مختلف مدارات قدرت است.برای طراحی یک مدار فرمان پیچیده که نیازمند تعداد زیادی کنتاکت است، رله های شیشه ای بهترین هستند.



    رله شیشه ای یا کمکی چیست؟

    رله شیشه ای یا کمکی تجهیزی است که عملکردی مشابه کنتاکتور دارد اما در ابعاد کوچکتری تولید می شود. در اصل رله شیشه ای شامل بوبین و چند کنتاکت می باشد که با فرمان به بوبین رله و تحریک آن، می توان کنتاکت ها را قطع و وصل کرد. در واقع رله همان کار کنتاکتور را انجام می دهد ولی در بارهای کوچکتر و در مدار های فرمان به کار می رود.
    از ویژگی های رله شیشه ای میتوان به قیمت بسیار پایین، ابعاد کوچک و طول عمر بالای آن ها اشاره کرد . این نوع رله ها در صنعت با نام های رله شیشه ای، رله کمکی یا رله الکترومکانیکی شناخته می شوند.
    این رله ها در دو مدل قابل نصب روی برد یا قابل نصب روی پایه سوکت ساخته می شوند.


    تفاوت رله شیشه ای و کنتاکتور در چیست؟

    دو تفاوت عمده بین رله های شیشه ای و کنتاکتور ها وجود دارد.
    1. رله شیشه ای برای جریان های ضعیف به کار می رود ولی کنتاکتور معمولا برای جریان های بالا مورد استفاده قرار میگیرد.

    2.تفاوت رله شیشه ای با کنتاکتور نحوه عملکرد بوبین های آنهاست که برای راحت تر بیان کردن آن می توان گفت که کنتاکتور مشابه کلید برق عمل میکند و با قطع و وصل شدن برق بوبین، کنتاکت های کنتاکتور بازو بسته شده و باعث قطع و وصل شدن برق اصلی می شود.
    اما می توان رله شیشه ای را به کلید تبدیل تشبیه کرد چون رله شیشه ای مستقیما برق اصلی را قطع و وصل نمی کند و با دستوری که به بوبین داده می شود و کنتاکت هایی که بازو بسته می شوند عمل دستور دادن به قسمت های متفاوت مدار کنترلی انجام می شود.


    برای عملکرد مناسب مدارات و وسایل صنعتی باید از تجهیزات مناسب و با کیفیت استفاده کرد. پارس فانال یک برند معتبر ایرانی با بیش از 3 دهه تجریه در تولید تجهیزات برق صنعتی است. تمامی محصولات پارس فانال تحت لیسانس آلمان و با نشان استاندارد ایران تولید میشود.
    پارس فانال | محصولات پارس فانال | نمایندگی پارس فانال | گارانتی پارس فانال
    محصولات
    مقالات