1. مهمان گرامی، جهت ارسال پست، دانلود و سایر امکانات ویژه کاربران عضو، ثبت نام کنید.
    بستن اطلاعیه

دوره MBA از نگاه پدر علم مدیریت

شروع موضوع توسط amittiss ‏4/10/20 در انجمن گرایش مدیریت

  1. عضو جدید

    تاریخ عضویت:
    ‏4/10/20
    ارسال ها:
    1
    تشکر شده:
    0
    امتیاز دستاورد:
    1
    جنسیت:
    زن
    DBA و MBA از نگاه پروفسور الوانـی پدر علم مدیریت ایران :
    در آغاز شکل گیری دوره های دانشگاهی مدیریت، جنبه تئوریک و فلسفی مانند سایر رشته های دانشگاهی بر موضوعات و مباحث مدیریت غلبه داشت و دورها ی عالی این رشته به دوره ها ی فلسفی ( PhD ) نامیده شدند. اما به تدریج با نیاز به کاربردی بودن مباحث مدیریت و انتظار متقاضیان از دوره ها که به آنان ابزار های عملی را ارائه دهد، دوره هایی طراحی شدند که به آن ها MBA و DBA نام نهادند. اولین دوره MBA سال 1908 میلادی در هاروارد Harvard اجرا شد و سپس دانشگاه های دیگر به اجرای این دوره پرداختند. دوره های DBA نیز در ادامه دوره های MBA و با هدف ارائه مطالب کاربردی تخصصی تر به صورت دوره های عالی حرفه ای مدیریت طراحی و به اجرا در آمدند. بنابراین DBA دوره دکترای حرفه ای مدیریت است که میکوشد تا با نگاهی عمیق تر به مبانی مباحث مدیریت، مدیران را در عرصه های اجرا، تحقیق و مشاوره توانمند و کارآمد سازد.
    در سرزمین ایران که خداوند کمال سرمایه های انسانی و طبیعی را در آن به ودیعه نهاده است، باید بهترین نتایج ازاین مواهب برای همگان حاصل شود. اما اگر چنین نیست باید بپذیریم که در اداره این منابع و ذخایر یعنی " مدیریت "ضعف داریم و در اینجاست که ضرورت و اهمیت آموزش دوره های مدیریت و بویژه دوره هایی که جهت گیری اجرایی و کاربردی دارند، محسوس می شود.
    دانش مدیریت را می توان به 2 دسته دانش نظری و دانش عملی یا کاربردی تقسیم نمود. دانشگاه ها و مراکز آکادمیک بیشتر اهتمام خود را در زمینه دانش نظری و تئوریک مدیریت صرف می نمایند و دانش کاربردی در مجموعه دروس آنها جایگاهی در خور ندارد.مراکز علمی کاربردی برای پرکردن این خلاء که نیاز اغلب سازمان هاست دوره های اجرایی عملی و کاربردی را طراحی و ارائه می نمایند.موسسه بهار بدین منظور دوره DBA و MBA را با گرایش کاربردی و اجرائی طراحی و با موفقیت اجرا نموده است. این دوره ها با نیازهای مدیرانی که منصب مدیریت دارند اما رشته تحصیلی آن ها مدیریت نمی باشد سازگار شده و حاوی دروسی کاربردی است. مدیران و کارشناسان در این دوره ها به مهارت ها و توانائی‌های مدیریتی در عرصه عمل احاطه پیدا می کنند و بدون آنکه مبانی فلسفی نظریات مدیریت را موضوع مباحث درسی قرار دهند بر جنبه های عملی و رفع مشکلات مبتلا به جنبه سازمانی تمرکز پیدا می کنند حل مسائل مدیریت ارتقاء مهارت های منابع انسانی، توجه به مسئولیت ارزش های حاکم بر جامعه اساس و بنیان برنامه های این دوره ها می‌ باشند.
    ویژگی دیگر دوره‌های DBA و MBA کوتاه بودن زمان اجرای آن هاست که با مقتضیات زمانی مدیران و کارشناسان مشغول به کار هماهنگی بیشتری دارد. این دوره ها به صورت 1 ساله و 2 ساله برنامه ریزی شده اند و می توانند در برنامه های استراتژیک توسعه مدیریت به سرعت تحولی را در بدنه مدیریتی کشور به وجود آورند و گامی در جهت تحقق سیاست های عملی نظام اداری کشور باشند.به طور کلی دوره های کاربردی، ترجمان دانش نظری بصورت برنامه های عملیاتی اجرائی است که در واقع تحقق عینی دانش نظری در عرصه عمل و ظهور و بروز تئوری ها در دنیای واقعی می باشد و امری است که باور، بهره گیری از دانش در سازمان را ایجاد می کند.
     
    آخرین بار توسط مدیر ویرایش شد: ‏4/10/20